In de duinen

‘In de duinen’ is geschreven door de Nederlandse auteur Ries Roowan. Al eerder las ik met veel plezier het zeer recent verschenen boek ‘Dood aan de Amstel’ van deze schrijver. Daarom was ik ook benieuwd naar zijn debuutroman, ‘In de duinen’ dus.

Rijkdom, verveling

Wat is het concept van rijkdom? Dat antwoord is vrij vastomlijnd: villa’s, boten, reizen, Dubai, merknamen, glitter & glamour en feesten tot je laatste dag. Maar soms gaat het anders. In ‘In de duinen’ leren we vijf rijke mannen kennen. Allemaal hebben ze een business op poten gezet, rijkdom en status vergaart en de boel op tijd weer verkocht. En daar zitten ze dan, uit te puffen na een potje golf. Ze vervelen zich dood en besluiten de koppen bij elkaar te steken.

Een goed initiatief of anarchie?

Het boek vangt aan als de heren midden in de nacht een stuk land in de duinen aan zee barricaderen, vlakbij een dorp dat Meerloo heet. In een mum van tijd beginnen ze met vijf huizen te bouwen, helemaal in de trant van milieuverantwoord, goed doordacht en passend bij de natuurlijke omgeving. Maar ja, wat wil je dan ook, het zijn stuk voor stuk mannen die een ervaring genoeg hebben om zo´n project meteen perfect en daadkrachtig aan te pakken. Binnen een paar dagen tijd staat er al heel wat, mede dankzij de hulp van een paar bouwvakkers en bewakers die het terrein bewaken.

Meerloo goes viral

Maar het kan natuurlijk niet anders dan dat zij worden gezien, en als dat moment daar is, lanceert één van de mannen hun concept op Social Media.

De burgemeester van Meerloo schrikt wakker uit zijn gezapige leven waarin werk en privé volgens het boekje verloopt. Nu moet hij aan de bak want heel Nederland begint zich ermee te bemoeien. De pers, praatshows, de politiek en vooral de ‘gewone mens’. Mag dit allemaal zomaar? En waarom wordt er niet onmiddellijk ingegrepen? De mannen bouwen zomaar een villapark of vakantiekolonie in de duinen die niet alleen van iedereen zijn, maar ook nog eens vallen onder de noemen: natuurgebied!

Polarisatie

Als lezer ben je al gauw ‘voor’ of ‘tegen’ dit project van de miljonairs en toont het maar weer eens aan hoe makkelijke polarisatie optreedt als de dingen te veel als zwart of wit worden gezien. Frappant is dan ook het einde van het boek waarin de plaatselijke burgemeester de leiding neemt en met de mannen om tafel gaat zitten. Ik zal niet spoileren want de opdracht van dit boek is vooral om zelf na te denken. Hoe denk jij over de ruimtelijke inrichting van Nederland, het huidige woningtekort en particuliere initiatieven?

En laat gerust weten hoe je er over denkt nádat je dit boek hebt gelezen.

In de duinen, in het boodschappenkarretje

Ik kan iedereen dit zeer toegankelijke boek aanraden. Het is vermakelijk, vlot geschreven en een actueel verhaal.