Ik weet je wachtwoord; de gevaren van het internet

Verbonden met het internet

De techniek staat niet stil en gaat vooral in de afgelopen jaren bijna sneller dan je kunt bijhouden. Steeds meer apparaten worden ‘slim’ en zijn op afstand te bedienen via je smartphone of tablet. Niet alleen verlichting, een televisie of de thermostaat, maar ook een rookmelder, robotstofzuiger of -maaier en de deurbel zijn tegenwoordig ‘slim’. Dit brengt voor jou als gebruiker veel gemak met zich mee, maar kent ook een keerzijde. Het internet is een wereld vol mogelijkheden, óók voor criminelen. Hoe meer apparaten verbonden zijn met het internet, des te meer kansen dit ook voor kwaadwillenden biedt.

Overzichtelijk en uitgebreid

Techjournalist en auteur Daniël Verlaan vertelt je in zijn boek ‘Ik weet je wachtwoord’ over cybercrime en de gevaren die de digitale wereld van tegenwoordig met zich meebrengen. Het boek is opgedeeld in fijne hoofdstukken waarin telkens één onderwerp centraal staat. Zo begint het boek met een hoofdstuk over hackers, maar komen ook zaken als het ‘dark web’, datalekken, spyware en het ‘internet of things’ aan bod.

Een echte eye-opener

Verlaan vertelt op een boeiende en vlotte wijze over waargebeurde verhalen en zijn eigen ervaringen. Hij sluit bovendien ieder hoofdstuk af met direct toepasbare tips. Op een voor iedereen toegankelijke en begrijpelijke manier zet Verlaan de gevaren uiteen, waarschuwt hij je voor de gevaren van bijvoorbeeld niet up to date software en geeft hij aan hoe te handelen als je bijvoorbeeld een sms of e-mail krijgt van je bank en die e-mail toch wel heel echt lijkt. Alle actuele onderwerpen komen aan bod en krijgen uitgebreid aandacht. Het boek sluit tenslotte af met het hoofdstuk ‘Actie – aan de slag’, waarmee Verlaan je aanspoort om meteen de nodige maatregelen te treffen zodat jij vanaf nu veilig kunt ‘internetten’.

‘Ik weet je wachtwoord’ is een echte eye-opener en een must read voor iedereen die zich afvraagt wat de gevaren van het internet zijn en hoe je je zo veilig mogelijk op het internet kunt begeven.

Meer inspirerende boeken op Boekrecensiesblog.nl:

• De slechtnieuwsbrenger ... - Boekrecensies Blog :

[…] ‘De kooi’ van Marcel van de Ven De wereld van internetscam Ondermijnd, een levensechte thriller ‘Getuigen’ van Rudy Soetewey: een actueel dilemma Maak kennis met Inspecteur Vos Ik weet je wachtwoord; de gevaren van het internet […]

3 jaar ago