Het Parijs van Coco Chanel

‘Het Parijs van Coco Chanel’ is geschreven door de Nederlandse auteur Adrian Stahldecker. Hij schreef al eerder biografieën over Romy Schneider, ‘De Bourbons de Parme’ en Roman Polanski. Daarnaast schreef hij boeken over o.a. Hitlers kunstenaarsziel, Het andere Hollywood en Schilderswijk en Society.

Kortom een auteur die van wanten weet en zeer breed is georiënteerd. ‘Het Parijs van Coco Chanel’ heeft mij verrast en wel hierom:

Mode-icoon Coco Chanel

Over Coco Chanel is al zoveel geschreven. In dit geval was het de cover die mij aansprak en de achterflaptekst die een andere benadering van mode-icoon Gabrielle Chanel beloofde.

‘Het Parijs van Coco Chanel’ is namelijk geen gewoon boek over mode-icoon Coco Chanel; het is een kijkje in de héle culturele geschiedenis van het Belle Époque-tijdperk in de bruisende stad Parijs. Adrian Stahldecker heeft een narratief gecreëerd waarin de carrière van Coco Chanel fungeert als een rode draad die de lezer door de wereld van kunst, mode en theater leidt.

Een bijzonder leven

In het verhaal wordt de levensgeschiedenis van Coco Chanel uitgebreid belicht. Geboren als Gabrielle Bonheur Chasnel in 1883 in Saumur, groeide ze op als een weesmeisje en transformeerde ze zichzelf tot de legendarische Coco Chanel. Het boek volgt haar pad van eenvoudige afkomst tot haar opkomst als een van de invloedrijkste figuren in de modewereld.

Véél geschiedenis

Maar dit boek gaat verder dan alleen het verhaal van Chanel zelf. Het weeft ook de geschiedenis van haar tijdperk in het verhaal, waardoor je als lezer meer inzicht krijgt in het culturele landschap van het Parijs van de Belle Époque. Door het gebruik van historische achtergronden en gebeurtenissen word je ondergedompeld in de sfeer van de stad tijdens die periode.

De hoofdstukken zijn ingedeeld in periodes en namen van personen die allemaal een rol in haar leven hebben gespeeld.

Chanel als narratief

Coco Chanel wordt in dit boek dus als een ‘narratief’ wordt gebruikt. Maar wat betekent dat eigenlijk? Een ‘narratief’ is een verhaalstructuur waarbij een centrale figuur of gebeurtenis fungeert als een leidraad om een groter verhaal te vertellen. In dit geval is Coco Chanel het middelpunt van het verhaal, maar haar leven en carrière worden gebruikt als een lens waardoor de lezer de culturele ontwikkelingen van die tijd kan begrijpen.

Door Coco Chanel als narratief te gebruiken, krijgt je als lezer niet alleen inzicht in haar persoonlijke leven en prestaties, maar ook in de sociale, politieke en artistieke context waarin ze leefde. Hierdoor is de invloed van Chanel op haar tijdperk beter te begrijpen en de veranderingen in de mode en de samenleving als geheel.

Want dat Chanel mooie jasjes maakte, weet natuurlijk iedereen. Maar hoe kwam zij op het idee om de heersende mode van toen te versimpelen, mannelijke elementen toe te voegen (zij was haar tijd vér) vooruit) en hoe kwam ze aan het idee om haar jasje en mode van Tweeds en Bouclé stoffen te maken? Wist je al dat Coco Chanel ooit als hoedenmaakster begon?

‘Het Parijs van Coco Chanel’ – aanrader?

Het boek combineert de glamour van de modewereld met de geschiedenis van een van de meest opmerkelijke periodes in de Franse cultuur. Voor liefhebbers van geschiedenis, mode en cultuur biedt dit boek een bijzondere kijk op het leven van een iconische vrouw en de tijd waarin ze leefde.

Eerlijk is eerlijk, ik moet wel bekennen dat sommige hoofdstukken meer op een geschiedenisboek leken dan een boeiende biografie. Ook mistte ik inside-informatie over de specifieke kleding en mode van die tijd. Voor de rest heb ik genoten van het verhaal en, in mijn ogen, is deze biografie is inderdaad nét even wat meer dan de andere biografieën die ik tot nu toe over haar heb gelezen.

Alles over Chanel couture én zelf-maak-projecten vind je op Sewing Chanel-Style