Het boemerangboek – Wouter de Jong

Hoe verpak je een best wel ingewikkeld onderwerp als ‘alles wat er in je hoofd gebeurt’ in een kinderboek? Allereerst door het vooral heel grappig en luchtig te houden en daarnaast door het tot een zeer interactief boek te maken. Precies dat is wat Wouter de Jong doet. In ‘Het boemerangboek’ daagt hij kinderen uit om samen met een ouder allerlei challenges te doen. Op die manier komen ze spelenderwijs  meer over elkaar te weten en krijgen ze tips om sterker in het leven te staan.

Recensie Het Boemerangboek

Opdrachten en challenges

Minder piekeren, vaker je zin krijgen, jezelf opvrolijken als het tegenzit, je beter concentreren. Met behulp van superkrachten die je in je hoofd hebt, krijg je het voor elkaar. Het boek werkt aan de hand van verschillende opdrachten (‘challenges’) die kind en ouder om de beurt moeten doen. Op die manier gaan ze kriskras door het boek. Voor de kinderen zijn er tijdens de 39 verschillende challenges munten te verdienen die ze op het einde kunnen verzilveren voor mooie prijzen.

Hoe het werkt

Het boek gaat na het voltooien van de opdracht door het kind naar een onderling afgesproken verstopplek om het door te geven aan de ouder. Aan de hand van een codewoord kun je elkaar laten weten dat je klaar bent met je opdracht. Die opdrachten zijn uiteenlopend van aard: tekeningen maken, grappen uithalen, briefjes schrijven of een tijdscapsule maken. Na het doen van de challenge gaat het boek weer naar de ander en uiteindelijk komt het als een boemerang weer terug bij de eerste.

Theorie en praktijk

De verschillende opdrachten worden begeleid door stukjes tekst waarin zaken op een heel toegankelijke manier uitgelegd worden. Zo ontdek je bijvoorbeeld de theorie achter je amygdala. Die wordt dan de rookmelder genoemd. Het waarschuwt je immers voor gevaar. Maar als die rookmelder constant afgaat, terwijl er eigenlijk niets ernstigs aan de hand is, dan kun je met behulp van superkrachten in je hoofd die alarmbelletjes het zwijgen opleggen. Vervolgens ga je dus aan de slag met die theorie door de bijbehorende opdrachten uit te voeren. Dat kan dan in de vorm van tekenen, schrijven, knutselen, dingen doen die je niet goed durft of samen een quiz doen.

“Wanneer het leven je krassen geeft, maak er dan kunst van.”

Leer van elkaar

Wat de verschillende challenges met elkaar gemeen hebben is dat je ze samen doet. En dat is de kern van dit boek: je leert niet alleen hoe je zelf in elkaar steekt, maar ook waarom je ouders dingen op een bepaalde manier doen. Je leert dus van elkaar, maar ook over elkaar. Daardoor begrijp  je elkaar beter en dat komt de onderlinge relatie ten goede.

Het boemerangboek is geestig

Het boemerangboek is dus alles behalve zwaar op de hand. De teksten zijn erg toegankelijk door de flinke portie humor en de beeldende vergelijkingen . De auteur levert lekker flauw commentaar en neemt ook zichzelf graag op de hak. De heerlijk directe en droogkomische cartoons van Hein de Kort passen uitermate goed bij de toon en het doel van dit boek.

Een leuk boek voor zowel jong als oud. Kinderen vanaf ongeveer 8  jaar zullen getriggerd worden door de leuke weetjes, de vormgeving en de leuke experimenten. En natuurlijk is ‘Het boemerangboek’ ook geschikt voor de ouders die hun kind op een speelse manier beter wil leren snappen of het gewoon gezellig vinden om samen bezig te zijn.

Andere kinderboeken over dit onderwerp: