En dan nu het goede nieuws

Ben jij het ook zo beu dat alleen verhalen die je verdrietig of gefrustreerd achterlaten de krant halen? Franka Hummels en Karin Sitalsing wel, en zij schreven daarom het boek ‘En dan nu het goede nieuws’.

Het goede nieuws

Franka Hummels en Karin Sitalsing zijn journalisten van beroep. Zij werken beiden als freelance journalist voor dagblad Trouw, verschillende tijdschriften en omroepen. Het goede nieuws is dat zij op een dag besloten om verhalen te verzamelen die de krant niet haalden, maar de moeite waard zijn te lezen. Na verloop van tijd zijn deze verhalen gebundeld in het boekje ‘En dan nu het goede nieuws’.

Bijzondere verhalen

De verhalen hebben allen een positieve insteek en misschien is dit ook de reden dat zij de krant niet hebben gehaald. Niet dat kranten uitsluitend slecht nieuws brengen, maar sommige verhalen of gebeurtenissen zijn journalistiek gezien niet interessant genoeg om via het medium krant of nieuws te presenteren.

De verhalen zijn misschien ‘te klein’ of zo specifiek dat zij niet interessant genoeg zijn voor een groot lezerspubliek. Of misschien dat de verhalen niets te maken hebben met de actualiteiten van de dag. Hoe dan ook, het zegt niets over de waarde van de verhalen, die in dit geval wel degelijk veel inhoud en betekenis hebben. De verhalen, samengebundeld in dit boekje, zijn  inspirerend en voor iedereen een ‘must-read’.

Kort, krachtig, positief geschreven

In het boekje staan zeventien verhalen van elk ongeveer 12 pagina’s in A5 formaat. Het boekje is aan de buitenkrant gedrukt op papier dat qua structuur en kleur op krantenpapier lijkt. De letters zijn redelijk groot en er zijn veel wit-ruimtes die voor rust tussen de teksten zorgen. Het boekje leest prettig. Het formaat zorgt ervoor dat je het makkelijk meeneemt om bijvoorbeeld onderweg naar je werk of tijdens ‘wachtmomenten’ te lezen. De schrijfstijl is lekker vlot, realistisch en het is zeker geen zware literatuur. Er worden weinig metaforen, bijwoorden en sprongen in tijd gebruikt.

Het eerste verhaal smaakt al naar meer

Als voorbeeld lees je in het eerste verhaal over een meisje, Jaira Daal, veertien jaar oud, die directrice is van een bijspijkerschool in Amsterdam Zuid-Oost. Zij helpt haar medeleerlingen door extra uitleg, opvang en vooral door ze te stimuleren. De ouders van de leerlingen betalen hier twintig euro per maand voor en zijn erg blij met de zondagmiddag-opvang, de bijzondere schoolreisjes naar bijvoorbeeld de bioscoop en activiteiten op feestdagen. De ouders van Jaira en haar zusje Jemyra helpen fanatiek mee, maar Jaira zwaait de scepter. Als lezer ben je aangenaam verrast door dit verhaal. ‘Jéé, wat een geweldig meisje, wat een goed idee, wat een leuk verhaal’, denk je na afloop en je bent meteen blij met dit boekje en de positieve vibes.

Het glas is half leeg of het glas is half vol?

‘En dan nu het goede nieuws’ is dus een aanrader om te lezen en vooral ook om weg te geven. Heb jij een zuurpruim in je familie- of kennissenkring die altijd ‘slecht nieuws’ te vertellen heeft en nooit eens gelooft in een positief bericht? Dan is dit boekje een eye-opener voor die persoon. Er is namelijk ook veel goeds te vertellen over onze samenleving en individuele initiatieven. Helaas haalt dit goede nieuws niet altijd de krant, maar gelukkig zijn er wel journalisten die van dit goede nieuws verzamelen en het in een prachtig boek publiceren.

Dank je wel Franka en Karin!