Doorlopen

In dit indrukwekkende jeugdboek lees je het verhaal van twee tieners uit Syrië. Allebei volgen ze hun eigen levenspad in de verwoestende burgeroorlog. Gabriele Clima schreef met Doorlopen een bijzonder boek, waar niet alleen iemand centraal staat die vlucht voor de oorlog, maar ook een meisje die juist gedwongen wordt aan de oorlog deel te nemen. Ze moet er zelfs haar eigen leven voor geven.

Salìm

Ik moet rennen… rennen. Straks hebben we geen tijd meer, Abèd, leer het me nu! Vertel me over de boeken! Nee, Salìm, dan kom je te laat… Abèd! Wacht! Ik kom niet te laat. Dag Salìm, pas goed op jezelf, ik moet gaan; pas op, hè, een kus voor papa… Abèd, wacht! Wacht!

In Doorlopen lees je het bijzondere verhaal van Salìm. Deze jongen is in het begin van het boek al op pad met zijn vader, en kijkt gedurende het boek terug naar hoe hij in deze situatie is beland. Salìm ziet zijn broer als grote voorbeeld. Vooral wanneer blijkt dat hij tegen de oorlog vecht met niks anders dan boeken. Als grote boekenliefhebber vind ik dit natuurlijk het mooiste symbool wat je maar kunt stellen in zoiets verschrikkelijks als een oorlog. Salìm is een jongen die je meteen in je hart sluit.

Fatma

Daar heb je die angst weer. Ik was er net in geslaagd hem te verjagen en daar is hij weer, zomaar opeens. Ben jij dan niet bang? zou ik Khalid willen vragen, ik stik haast van de angst.

Deze jonge tiener vertelt een heel bijzonder verhaal. Ook zij moet doorlopen, maar waar gaat ze naartoe? Al snel blijkt dat ze naar Raqqa verhuist met haar gezin. Haar vader en broer houden er extremistische ideeën op na en ook Fatma gaat naar de Koranschool. Hier heeft ze het naar haar zin, ze is een goede leerling. Maar als haar broer haar een bijzonder cadeau wil geven, wordt haar geloof op de proef gesteld. Wat ik heel mooi vind aan het verhaal van Fatma, is de manier waarop de Islam naar voren komt. Fatma worstelt met de vraag waarom sommige mensen de ene boodschap in de Koran lezen en andere mensen weer een andere boodschap zien. Dit zet jongeren hopelijk aan het denken. Het geloof is heel mooi, maar kan ook veel kapotmaken. Welke keuze maak jij?

Gabriele Clima

Leer me
Hoe tranen sterven in je ogen.
Leer me hoe het hart dooft
Nizzar Qabbani

De Italiaanse auteur van Doorlopen heeft meerdere boeken geschreven voor jongeren. Hij snijdt hiermee belangrijke en gevoelige onderwerpen aan. Voor deze Young Adult gebruikte Clima de waargebeurde verhalen van Abu Malek en Spozhmay.
Elk hoofdstuk begint met een gedicht van een Syrische dichter. Dit heeft de auteur goed gedaan. Hierdoor geeft hij Syrië een stem, met behulp van getalenteerde dichters.

Ik heb Doorlopen in één dag uitgelezen. Ik kon het boek niet meer wegleggen nadat ik erin was begonnen. De emotionele verhalen van Fatma en Salìm raakten mij. Wel moest ik in het begin even in de schrijfstijl komen. De korte zinnen zijn natuurlijk gekozen voor de doelgroep, maar soms ging dat ten koste van het vloeiend lezen. Na een aantal bladzijdes stoorde me dit niet meer. De cover vind ik overigens prachtig. De mooie jakhals achter op het boek krijgt nog een belangrijke rol in het boek, en is me ook serieus bijgebleven als een groot personage.