De vele gezichten van Schiphol

Zo mateloos populair als Schiphol vroeger was, zo mateloos schuldig is Schiphol nu. Geluid, broeikaseffect, fijnstof, belastingvrije tarieven, onbegrensde economische groei: Schiphol is wederom het handvat van een koffer vol maatschappelijk ongenoegen.’

Een bijzonder interessante geschiedenis

Schiphol kent een bijzonder interessante geschiedenis: wat in 1916 is ontstaan als vliegweide voor de luchtmacht met al snel (in 1920) de eerste burgervlucht, is in 2019 uitgegroeid tot een luchthaven met in dat jaar ruim zeventig miljoen passagiers. Auteur Stephan Steinmetz, ook bekend van de boeken Asterdorp en De brievenbus van Mevrouw de Vries, schrijft in Schiphol: biografie van een luchthaven over het ontstaan en de groei van onze nationale luchthaven. Wie een verhaal verwacht met enkel een overzicht van de groei van Schiphol door de loop der tijd wordt al in de inleiding het tegendeel bewezen; Steinmetz weet in zijn boek een schitterend verhaal neer te zetten over de geschiedenis van Schiphol, vooral door het op een hele mooi manier er in verweven van persoonlijke verhalen vanuit alle betrokken partijen – voor- en tegenstanders van de luchthaven.

De vele gezichten van Schiphol

Steinmetz laat vooral zien dat Schiphol door de jaren heen vele gezichten kent. Waar de luchthaven in het begin slechts een handjevol passagiers ontving en vooral een attractie was voor dagjesmensen die vliegtuigen wilden spotten, is Schiphol tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze economie, maar veroorzaakt het ook behoorlijk wat overlast voor milieu en omwonenden. Steinmetz laat door middel van zeer persoonlijke verhalen van de omwonenden zien wat een impact het wonen onder de rook van Schiphol op het dagelijkse leven heeft.

De toekomst van de luchtvaart

Ook gaat de auteur in gesprek met diverse deskundigen. Wie denkt dat er binnenkort een einde komt aan de groei van de luchtvaart, heeft het bijvoorbeeld mis volgens één van deze specialisten. Luchtvaarthistoricus Dr. Marc Dierikx antwoordt die vraag met de opmerking ‘Wacht maar tot Afrika gaat vliegen.’ Terwijl bijna 20 procent van de wereldbevolking in Afrika woont, levert het continent slechts 2 procent van alle passagiers. En dat zet aan tot denken. Steinmetz sluit het boek dan ook af met de passende woorden ‘Nietsdoen is geen optie’.

Trackbacks & Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *