Ben niet bang, een sprookjesachtig verhaal

Heb je je ooit afgevraagd waar alle verhaaltjes voor het slapengaan vandaan komen? En waarom ze altijd goed aflopen? Hinke Hoeksma schreef met ‘Ben niet bang’ een fijn sfeervol kinderboek over het geheim achter verhalen. Daarin beleeft Fons niet alleen een spannend avontuur, maar komt ook zijn droom om zelf een echte schrijver te worden uit.

Recensie Ben niet bang

Fons woont met zijn moeder en zijn opa in het dorpje Bedstee. Iedere dag wordt er om vijf uur een nieuw verhaal bezorgd. Deze verhalen worden geschreven in de verhalenfabriek die op een heuvel in het bos ligt. De opa van Fons heeft er ooit gewerkt. Fons is dol op lezen en zijn allergrootste droom is dan ook om zelf schrijver te worden. Op een dag komt zijn droom uit en mag hij aan de slag in de verhalenfabriek. Daar ontdekt hij hoe de verhalen geschreven worden. Maar ondertussen krijgt hij ook te maken met de wolf. Die is helemaal niet blij met zijn rol als slechterik en het feit dat alle verhalen altijd goed aflopen. Gelukkig weet Fons de boel te redden en wordt hij de held van zijn eigen verhaal.

Nostalgische sfeer

Het verhaal is erg sfeervol geschreven met een vleugje nostalgie. De beschrijvingen van de  verhalenfabriek en de mensen die er werken zijn passend bij de nostalgische sfeer die we van veel sprookjes kennen. Af en toe deed ‘Ben niet bang’ me denken aan ‘Sjakie en de Chocoladefabriek’. Ongetwijfeld komt dit doordat Hoeksma vergelijkbare personages (een dappere jongen een bijzondere fabrieksdirecteur) en setting (een wonderlijke fabriek) opvoert.

Ook de sfeervolle illustraties van Charlotte van der Veen passen prima bij het verhaal.

Verhaal over verhalen

‘Ben niet bang’ gaat niet alleen over dapper zijn, maar is tegelijkertijd ook een verhaal over verhalen. Over hoe ze gemaakt worden en over hun kracht. Over hoe blij mensen worden van een verhaal dat goed afloopt en hoe ontdaan ze zijn als dat niet het geval is. De wolf die we uit veel sprookjes kennen speelt een belangrijke rol in dit boek. Hij speelt de klassieke slechterik die tegen het eind van het verhaal ontmaskerd wordt. Maar dan neemt het verhaal een wending:

‘Als we de wolf opsluiten, kunnen we nooit meer verhalen over de wolf schrijven,’ zei Fons.
Daar moest meneer Storie even over nadenken.
‘En als de slechteriken geen streken meer kunnen uithalen, kunnen wij geen verhalen meer schrijven met een lang en gelukkig einde.’

Fons besluit dan ook om het avontuur dat ze net beleefd hebben te gebruiken voor zijn eerste zelfgeschreven verhaal. Een verhaal met een iets ander einde dan gebruikelijk. Eén waarin ook het verhaal van de wolf verteld wordt.

Voorlezen

Hinke Hoeksma bedacht het verhaal een paar jaar geleden. Vervolgens werd het een theatervoorstelling en uiteindelijk dus een boek. Vanwege de sprookjesachtige sfeer en de illustraties is ‘Ben niet bang’ een heel geschikt boek om voor te lezen.