De sluimerende gruwel

De avonden zijn lang en donker en dus ideaal voor een griezelboek. Laat ik nu nét een luisterboek van H.P. Lovecraft tegenkomen in de Online Bibliotheek, genaamd ‘De sluimerende gruwel’. Een klassieker! Leuk voor een avondje griezelen op een originele manier.

De sluimerende gruwel is een hoorspel

‘De sluimerende gruwel’ is eigenlijk meer een hoorspelbewerking dan een luisterboek. Het is een bewerking van het klassieke griezelboek van de cultschrijver H.P. Lovecraft. Wie kent hem niet? Hij was een Amerikaanse schrijver (Howard Phillips Lovecraft) van bizarre, fantasy, science fiction en horror boeken. Dé griezel-expert dus van vooral bloedstollende en ijzingwekkende verhalen. Geert De Beelder leest het boek op geheel eigen wijze voor en dit gaat gepaard met levensechte en griezelige muziek. Dit geeft het boek echt iets extra’s want je hebt weinig fantasie nodig om in de sfeer te komen en je bevindt jezelf al snel ín het verhaal.

Luisterboeken met iets extra’s

Al eerder las ik zo’n soort boek, namelijk Pelleas en Mélissande. De inleiding en het eind van ieder hoofdstuk wordt in dit boek begeleid door muziek die perfect past bij het verhaal en het tijdsbeeld. Dit vond ik echt een leuk gegeven, het maakt het luisterboek levendiger en erg aangenaam om te lezen of beter gezegd: te beleven.

In ‘de sluimerende gruwel’ is er nog veel meer muziek en er zijn veel achtergrondgeluiden. Het is een belangrijk onderdeel van het luisterboek en maakt het hierdoor meer een ‘hoorspel’ dan een luisterboek. Echt een pluspunt want het onweer op de achtergrond, piepende deuren van het huis op de berg, schreeuwende en grommende geluiden, maken het verhaal echt iets bijzonders en bijzonder griezelig.

De sluimerende gruwel

Het verhaal speelt zich af in het noordoosten van de VS, in een streek die ooit werd bewoond door Hollandse immigranten. De tijd waarin het afspeelt is de jaren twintig van de vorige eeuw. De hoofdrolspeler is op onderzoek naar een dader van bizarre en gruwelijke slachtingen onder de bevolking. De bevolking zwijgt in alle talen, bevangen door angst. De hoofdrolspeler gaat met twee man naar het huis op de berg waar ooit een familie Martens woonde. Deze familie is reeds lange tijd geleden ten onder gegaan aan honger, vetes en inteelt. Wat er van de familie is overgebleven, en in het bijzonder van Jan Martens, weet niemand, maar de hoofdrolspeler komt er al snel achter dat de vermoedelijke dader wellicht een nazaat is van de familie.

Zonder al te veel te spoileren is de nazaat op zijn zachtst gezegd nogal gruwelijk en een bizar wezen geworden die even griezelig wordt beschreven als de sfeer van het huis, de bossen, de aardse tunnel onder een graf en de moord op de helpers van de hoofdrolspeler.

Een aanrader voor een avondje origineel griezelen van een klassiek boek in een leuke hoorspelvariant.

Ook een lust voor het oor, maar dan anders:

One Response to “De sluimerende gruwel