De schandpaal: een ingenieus plot

Nadat ik alle afleveringen van de de podcast ‘Het manuscript’ die Robert Feller heeft gemaakt had gehoord en zelfs even dacht ‘o nee, nu kunnen we dit boek nooit lezen!’, moest ik het boek wel lezen toen het uitkwam. En ‘De schandpaal’ stelt absoluut niet teleur!

Cover van het boek De Schandpaal van Robert Feller

Podcast over het ontstaan van De schandpaal

Robert Feller is naast schrijver ook DJ en doet veel voice-overs. Hij heeft zijn zoektocht naar een uitgever voor zijn manuscript in een podcast vastgelegd. Daarin vertelt hij uitgebreid over zijn zoektocht naar een uitgever en laat hij veel professionals uit het boekenvak aan het woord. Echt een luistertip voor iedereen die meer wil weten over hoe uitgeverijen werken en/of mensen die zelf een boek willen schrijven en uitgeven. De titel van de podcast? Het manuscript. Hij begon deze afleveringen steeds met een intro over hoe zijn verhaal klonk, dus eigenlijk de flaptekst ingesproken. En hoewel Robert in de podcast – als ik het me goed herinner – verder weinig vertelt over het verhaal, maakte alleen deze intro al nieuwsgierig naar het verhaal.

Toen het erop leek dat Robert geen uitvinder ging vinden voor De schandpaal en het boek dus nooit uit zou komen, baalde ik daar dan ook oprecht van.

Hoera – een uitgever!

Maar uiteindelijk durfde een uitgever het aan en verscheen De schandpaal toch! Het verhaal gaat over Aksel Blaauw, een roddeljournalist die op zijn populaire juicekanaal ShowbizzPostOnline alles deelt over bekend Nederland. Als hij zelf een misplaatste grap maakt, valt heel bekend en onbekend Nederland om hem heen en worden alle deals gecanceld. Op dat moment krijgt hij een tip uit Italië, waar tv-producent Ruud de Jong bezig is met een grote internationale deal. Eentje die omringt wordt door mysterieuze omstandigheden, zoals een koffer vol geld en een ongeluk waarbij een jonge Italiaanse dame om is gekomen.

De schandpaal

Samenwerking tegen wil en dank

De twee mannen kennen elkaar uit de begintijd van Blaauws carrière en de kennismaking verliep bepaald niet goed. Blaauw wordt in elkaar geslagen en weet zeker dat De Jong daarachter zat. Maar nu hebben de mannen elkaar nodig. Want er blijkt nog meer aan de hand: Lea, de dochter van De Jong, is onder mysterieuze omstandigheden verdwenen en de mannen sluiten een pact. Blaauw krijgt alle informatie en zoekt mee naar Lea, in ruil voor exclusieve informatie en het recht het verhaal te delen.

Meer Aksel!

Robert Feller heeft een verhaal met heel veel vaart geschreven, met daarbij een ontzettend ingenieus plot. Wat ik vooral heel knap vind is dat ik eigenlijk de twee mannelijke hoofdpersonen allebei niet echt sympathiek vind, maar dat vinden ze elkaar dus ook niet. Feller heeft heel invoelbaar gemaakt waarom deze twee mannen elkaar tegelijkertijd ook nodig hebben.

De schandpaal is een debuut dat vraagt om meer. Ik hoop dat het veel gelezen gaat worden, ik zou nog wel meer boeken over Aksel Blaauw willen lezen.