De moord op mr. Jacques Wijsman

Moord Podcast

Voor de luisteraars van de Moord Podcast is de naam Liz Luyben geen onbekende naam. In deze podcast, die inmiddels meer dan honderd afleveringen kent, vertelt Luyben over (moord)zaken die jaren geleden de gemoederen flink bezig hielden.

Aan bod komen onder meer de verdwijning van Agatha Christie, de moord op Vincent van Gogh en de moord op Jaques Wijsman, één van de meest geruchtmakende moordzaken van de jaren ‘20. Als liefhebber van true crime was ik dan ook erg benieuwd naar het nieuwste, in juli van dit jaar verschenen boek van Luyben; De moord op mr. Jacques Wijsman, waarin Luyben over deze moordzaak vertelt.

Op oudjaarsavond 1921 komt op station Hollands Spoor in Den Haag de trein uit Amsterdam binnen. Een kruier doet een laatste ronde door de trein en ontdekt dat in een eersteklas coupé nog een reiziger aanwezig is, die met een jas over zijn hoofd op de grond zit. Hij vermoedt eerst dat de man te diep in het glaasje heeft gekeken en loopt naar hem toe, maar dan ontdekt hij de plas bloed op de grond van de coupé, afkomstig van het levenloze lichaam…

De jaren ‘20

Dat De moord op mr. Jaques Wijsman anders is dan het gemiddelde true crime boek, wordt al snel duidelijk. Luyben vertelt niet alleen vol passie over een moordzaak van honderd jaar geleden, maar neemt je als lezer op een indrukwekkende manier ook daadwerkelijk mee terug in de tijd. Dankzij haar zeer sprekende schrijfstijl schetst ze een sfeerbeeld waardoor je je als lezer ook echt in de jaren ‘20 waant, wat het boek zeker naar een hoger niveau tilt. Tegelijkertijd maakt dit wel dat het boek de nodige aandacht vraagt van de lezer die, zoals ik, minder bekend is met het reilen en zeilen van de twintiger jaren.

Joop ter Heul

De tot op heden onopgeloste moord combineert Luyben met het personage Joop ter Heul, bekend uit de boekenserie van Cissy van Marxveldt, uitgegeven tussen 1918 en 1925. De link tussen Luyben en dit personage ligt in het feit dat zij, voor het schrijven van dit boek, de boeken over Joop ter Heul naar het Engels heeft vertaald. De combinatie van de onopgeloste moordzaak met het door Marxveldt vormgegeven personage is een gewaagde combinatie, die Luyben in mijn ogen zeer succesvol heeft uitgewerkt. En wat het boek dan nog weer extra boeiend maakt, is de verwevenheid met de podcast-afleveringen van de Moord Podcast die Luyben aan deze moordzaak heeft gewijd. Het is dan ook zeker aan te raden om deze afleveringen te beluisteren in combinatie met het lezen van deze misdaadroman.

De moord op mr. Jaques Wijsman is daarmee dan ook een absolute aanrader voor liefhebbers van whodunits, de jaren ‘20, de Moord Podcast en uiteraard de boeken van Cissy van Marxveldt.