De basis van het koken – Jamie Oliver

Met minimale moeite, een maximum aan smaak op tafel zetten

In zijn kookboek: De basis van het koken, neemt Jamie Oliver je mee in zijn leven. Hij verteld over het spannende jaar waarin hij Jamie’s Kitchen begon en neemt je aan de hand van prachtige foto’s mee in zijn gezin en zijn leven. De eerste druk van dit boek is uitgekomen in 2002 en inmiddels is er een geheel herziene versie verschenen. Dit zegt iets over de populariteit van dit boek én van Jamie Oliver.

Dit boek siert mijn boekenplank, maar toch gebruik ik het maar weinig. Lang heb ik nagedacht waardoor dat komt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de titel van het boek, niet overeenkomt met de inhoud. Bij de titel: ‘de basis van het koken’, verwacht ik ook de basis van de bereidingstechnieken en makkelijke basisrecepten.

Basisvaardigheden

Wat betreft de basis voor het koken, kom je met dit boek goed vooruit. Het eerste hoofdstuk gaat over noodzakelijk keukengerei waar Jamie niet zonder kan. Vervolgens geeft hij boodschappentips en verwijst hij naar zijn website waarop je een overzicht van musthave basisingrediënten kunt vinden. Tussen alle recepten door staan veel basisvaardigheden zoals snijden, bereidingswijzen en pasta maken beschreven met prachtige foto’s ter illustraties.

Toch een beetje ingewikkeld

Bij de recepten zijn Jamie en ik elkaar helaas kwijtgeraakt. Persoonlijk vindt ik ze te ingewikkeld en teveel restaurant waardig.

De recepten zijn gebaseerd op Jamie’s Kitchen waarin hij een team werkloze jongeren begeleidt en opleidt tot chef-kok. Voor de beginnende thuiskok vind ik de recepten te complex en niet alledaags genoeg. Wil je een kookboek met makkelijke recepten, dan adviseer ik je: Jamie in 15 minuten. Deze recepten zijn een stuk eenvoudiger qua ingrediënten en bereidingswijze.

Voor de thuiskok zou een combinatie van de kookboeken: de basis van het koken en Jamie in 15 minuten perfect zijn. Heerlijke en makkelijke recepten, met handige tips om je als hobbyhok heel even sterren chef te voelen!