Date met een derde

Het is al even geleden dat ik ‘Date met een derde’ van Cécile Ickenroth voor de eerste keer las. Pas las ik het nog een keer. Dat wilde ik na een ontmoeting met de schrijfster al eerder doen, maar het kwam er steeds niet van. Nu alsnog en toen pas merkte ik dat ik mijn ervaringen met dit boek hier nooit deelde. Bij deze alsnog!

Cover Date met een derde

Twee hoofdpersonen

‘Date met een derde’ wordt verteld vanuit twee personages. De eerste is de 38-jarige Daniëlle; violiste van beroep. Ze is al enige tijd single en zou graag een partner vinden. Ze heeft ook een kinderwens en gezien haar leeftijd heeft ze daardoor ook wel het gevoel dat die man niet al te lang meer op zich moet laten wachten. Het tweede personage is Ruben Zadelhof, weduwnaar en woonachtig in België, in het landhuis dat ooit van zijn ouders was. Na de dood van zijn vrouw is hij bang nooit meer de liefde te vinden. Via een datingsite ontmoeten de twee elkaar.

Ik heb getwijfeld over België

Het duurt niet lang voor Ruben voorstelt aan Daniëlle om bij hem in te trekken in zijn huis in België. Ze twijfelt: is het niet te snel? Is Ruben wel wie hij zegt te zijn? Maar aan de ene kant denkt ze ‘hij wil echt met me verder.’ En dus trekt ze bij hem in, met het vaste voornemen er het beste van te maken. Ondanks dat er ook al wat gekke dingen zijn gebeurd, zoals tijdens hun eerste ontmoeting. In het zwembad in zijn tuin, klemt Ruben zich zo stevig aan Daniëlle vast dat ze moeite heeft om nog boven water te komen.

Date met een derde van Cecile Ickenroth

Belang van de flaptekst

De flaptekst van ‘Date met een derde’ zette mij de eerste keer een beetje op het verkeerde been. Ik citeer:

De eerste tekenen van een persoonlijkheidsstoornis bij haar partner negeert ze, maar als het haar duidelijk wordt dat Ruben de dood van zijn vrouw nooit te boven zal komen weet Daniëlle – inmiddels zwanger – dat ze bij hem weg moet gaan. Zal het haar lukken zich uit de beklemmende relatie te bevrijden en een nieuw leven op te bouwen?

Van de achterflap van Date met een derde

Ik vond dat aspect de eerste keer wat minder goed uit de verf komen. Nu ik het boek opnieuw las en ik meer op de details lette, moet ik dat terugnemen. Want de schrijfster bouwt dit heel subtiel wel op. Het gevoel dat Ruben twee gezichten heeft, is door het hele boek aanwezig. Je blijft in spanning zitten en daardoor blijf je ook doorlezen. Je wil het begrijpen, misschien wel net zo graag als Daniëlle dat wil. Ook het wegwuiven van de vreemde momenten door Daniëlle is invoelbaar.

Een heerlijke roman

Veel boeken die nu uitkomen vallen in een specifiek genre. Denk aan thrillers, feelgood, literaire thrillers, historische romans, young adult, noem het maar op. Maar ‘Date met een derde’ valt niet in een van die categorieën en daar houd ik wel van. Een echte roman dus en dat brengt me op de vraag of jij me dan nog boeken aan kunt raden die ook in deze categorie vallen? Ik hoor het graag!