Hoe richt je een nieuwe boekenkast in?

Ik heb geen idee of je mij de afgelopen periode hebt gemist. Ik jullie wel. Althans, als ik er tijd voor had. Ik ben namelijk verhuisd. Dus veel tijd om na te denken was er niet. Jammer genoeg ook niet om te lezen en te recenseren.

Boekenkast versus stapel boeken

Ondertussen ligt er een mooie stapel met boeken op mij te wachten. Deze stapel lacht mij iedere avond, voor het naar bed gaan, vriendelijk toe. Vanaf de verhuisdoos. Ze liggen er inmiddels niet meer in, maar op de verhuisdoos. In een poging weer te gaan lezen heb ik ze uit de doos gehaald. En eerlijk is eerlijk. De meeste boeken zijn ook echt te mooi om lang verborgen te liggen.

Geen tijd

Veel verder dan uit de doos halen ben ik niet gekomen. Deel drie van ‘De kleine bakkerij‘ ligt met boekenlegger op pagina tien op mijn nachtkastje. Elke avond val ik uitgeput van het klussen in slaap. Van lezen is geen sprake.

Boekenkast-stress

En naast geen tijd om te lezen heb ik nog een (luxe) probleem, namelijk: boekenkast-stress. Want eindelijk heb ik ruimte voor een boekenkast! Inmiddels is het lezen en recenseren ietwat uit de hand gelopen. Waar ik voorheen alleen maar boeken leende bij de bibliotheek koop ik nu regelmatig zelf boeken of krijg van uitgeverijen recensie-exemplaren toegestuurd. En al die boeken verdienen een plekje in mijn boekenkast.

Nog meer stress

Inmiddels heb ik een kast uitgezocht. Helaas gooit de Lockdown roet in mijn plannen om deze daadwerkelijk te kopen. Maar dat is misschien maar goed ook. Want ik heb geen idee hoe ik de boekenkast ga inrichten. Op kleur? Formaat? Of op genre? Wanneer ik de boeken op kleur zet, stoor ik mij aan de verschillende hoogtes. Op formaat wordt een onordelijke toestand qua kleur. Op genre valt al helemaal af, dan klopt er niets…

Help mij!

Hoe heb jij je boekenkast ingericht? Laat het mij weten en help mij. De komende tijd ga ik echt weer lezen en recenseren. Het klussen is nagenoeg klaar. De boekenkast hoeft ook nog niet in elkaar gezet te worden (dank u wel, Corona…) en met kerst kunnen we niet uitgebreid dineren met de hele familie. Kortom, tijd genoeg voor een goed boek. Hoop ik…

Meer over boekenkasten: