Boeken over jouw eigen omgeving

Boeken over jouw eigen omgeving zijn écht de moeite waard. Want: “Een mens kent zijn eigen omgeving het slechts”. Jouw eigen omgeving is vaak niet aantrekkelijk om lang bij stil te staan. Het is gewoon: gewoon. Maar verdiep je eens in boeken over jouw eigen omgeving. En een wereld – van dichtbij – gaat voor je open.

Verre oorden & avontuur

Verre oorden trekken de meeste mensen veel meer dan hun eigen land of eigen omgeving. Want reizen betekent: spanning, iets nieuws ontdekken, vreemde culturen opsnuiven en je horizon verbreden. In deze corona-tijden én de klimaatproblemen neemt de vliegschaamte echter toe. De meesten van ons stappen nu niet zomaar in een vliegtuig om naar een land in ‘Verwegistan’ te gaan. Reizen heeft zijn andere keerzijde getoond. We nemen dodelijke virussen mee naar huis of we beseffen dat onze hoge levensstandaard ten koste gaat van de natuur en frisse lucht.

Jouw eigen omgeving

Jouw eigen omgeving klinkt soms saai en fantasieloos. Je kent er al ieder bospad, iedere straat, kerk of bezienswaardigheid. Toch is dit vaak niet het geval. Al rondvragend in mijn eigen omgeving valt het mij iedere keer op hoe slecht de meesten hun eigen omgeving kennen. Het interesseert hun gewoon niet. Onbekend maakt onbemind?

Voorbeeld (in mijn omgeving): vlak over de grens in Heede in Duitsland, staat een duizend jaar oude boom. De oudste van Noord-Europa. Wie weet dat en wie is er wel eens geweest? Vrijwel niemand. Een bezienswaardigheid in een ander land (= Verwegistan) lijkt veel spannender en meer ‘instagram-waardig’.

Boeken over jouw omgeving

Ooit een boek gekocht over jouw eigen omgeving, dorp of stad? Vast niet. Ik geef toe: vaak zien de meeste boeken er niet zo aantrekkelijk uit of beter gezegd: erg oubollig. Toch is het de moeite waard eens een boek over jouw omgeving te kopen. Soms liggen ze voor een grijpstuiver in plaatselijke winkels, VVV of kom je ze spontaan tegen in een kringloopwinkel. Boeken over de bossen, de Tweede Wereldoorlog in jouw omgeving, een wandelgids of een zwaar verouderd promotie-boekje.

Niets is als het lijkt

En dan begint het avontuur, want niets is zoals het lijkt. Het boek bevat een schat aan informatie en heeft aan de binnenkant toch mooiere foto’s dan je had verwacht. En oude kaarten zijn altijd mooi om te zien: hoe wegen veranderen, buurten worden gebouwd, bruggen en toegangswegen het gebied toegankelijk maakten en hoe het stadscentrum compleet van karakter veranderde van dorpspleintje met kerk naar winkelcentrum met mega-parkeerplaats (Emmen).

Of hoe renovatieprojecten hele natuurgebieden herstelden (de Ruiten AA) of complete dorpen naar historisch voorbeeld werden herbouwd (Bourtange!). Of wanneer het mooie recreatiebos werd aangelegd waar je nu wandelt alsof dat er altijd al was.

Ineens is jouw eigen omgeving toch interessanter dan je dacht en is het leuk om meer te weten over de geschiedenis ervan of de mensen om je heen.

Originele cadeautjes

Als laatste noem ik graag nog even dat het ook altijd interessant is om dit soort boeken cadeau te geven. Je denkt misschien dat iemand uit Ter Apel echt wel het boek over de Ter Apeler bossen in huis heeft. Of dat iemand uit Utrecht echt wel de mooiste stadswandelingen kent, maar dat valt vaak tegen. Een mens kent zijn eigen omgeving vaak het slechts en boeken over de eigen omgeving zijn het laatste dat ze in de kast hebben staan.

Wordt het cadeautje dan wel gewaardeerd? Mijn ervaring is: vaker dan je denkt!