Bijzondere dierenboeken

Van gastblogster Jenna van der Vet, kregen wij een overzicht van een paar boeken die je als natuur- en dierenliefhebber zal waarderen. Kort en krachtig, verteld zij over de boeken, die niet alleen informatief zijn, maar ook goed geschreven en lekker leesbaar! Helemaal ons motto!

Dus wij zijn bijzonder blij met dit overzicht en hopelijk jij ook. De boeken zijn afwisselend zijn het Engels en Nederlands gelezen, maar gelukkig zien wij op Bol.com dat de meeste boeken ook in het Nederlands verkrijgbaar zijn. Enkelen zijn ook verkrijgbaar als luisterboek.

Lees, geniet én bewonder.

Life on Earth – David Attenborough

Dit boek is een herziende versie van het boek die David Attenborough in 1979 had geschreven. Het boek neemt je mee in een reis door de tijd, vanaf het begin van leven op aarde tot het hier en nu. In ieder hoofdstuk komt een rijk naar voren waar hij gedetailleerd op in gaat.

Het leukste weetje uit dit boek is dat ik er achter kwam, dat een mierenegel net als het vogelbekdier ook een cloaca heeft, dit zijn de enige zoogdieren met een cloaca. Na een draagtijd van ongeveer 25 dagen legt de mierenegel een ei, dit ei heeft een schaal die er uit ziet als dat van een reptiel ei maar is kleverig aan de buitenkant zodat hij in de buidel blijft zitten. Na 11 dagen in de buidel komt het jong uit en ontwikkeld zich op een vergelijkbare manier als het jong van een kangoeroe.

Het geheim van de Schildpad – David van Bodegom

Dit boek gaat over de biologie van veroudering. In dit boek geeft David van Bodegom verklaringen over waarom bepaalde dieren in verhouding zo oud kunnen en andere dieren maar zo kort leven. Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid van het metabolisme van het dier, maar ook het evolutionaire nut van ouder worden.

Het leukste weetje uit dit boek was dat bij het doen van een autopsie van een walvis achtige en dolfijnen, er wordt gekeken naar de lagen oorsmeer in de gehoorgang om de leeftijd te bapelen. Deze zoogdieren produceren namelijk nog wel oorsmeer, maar het kan niet hun gehoorgang uit omdat die dicht zijn geëvalueerd toen deze zoogdieren de zee in gingen.

The inner life of Animals – Peter Wohlleben

Peter Wohlleben is een boswachter die zijn observaties, die hij door de jaren heeft gedaan, wil delen. Hij gaat in dit boek vooral in op de emoties van de dieren die hij in zijn bos heeft geobserveerd. Hij probeert dit dan ook zo veel mogelijk met wetenschappelijk onderzoek te koppelen, al is hier naar zijn mening vaak niet genoeg onderzoek naar gedaan.

Een hoofdstuk in dit boek gaat over het rouwen van dieren. Zo beschrijft hij een vreselijke situatie waarin een hinde langzaam moest leren begrijpen dat haar kalfje dood was en dat ze zich van het lijkje moest losmaken. Telkens keerde ze weer terug naar de plek waar het kalfje was neer geschoten en bleef hem roepen, zelfs toen het kalfje al door de jagers was weggehaald.

Extraordinary insects – Anne Sverdrup-Tygeson

Dit boek gaat verrassend genoeg over insecten. Alles maar dan ook echt alles over insecten wordt hier in besproken; hun ontstaan, de evoluties, de functies in ecosystemen, soort specifieke gedragingen, etc. Eigenlijk is de conclusie dat de aarde van de insecten is en dat wij blij mogen zijn dat er nog een beetje ruimte is voor de andere diersoorten.

Opmerkelijk was dat blijkbaar bepaalde insecten ogen hebben op hun geslachtsorganen, dit is om de voortplanting wat soepeler te laten verlopen. Ook is blijkbaar de libelle het meest gevaarlijke roofdier. Als de Libelle de jacht in gaat slaat hij 95% van de tijd zijn prooi, een goede leeuw slaat maar 50% van de tijd een prooi tijdens de jacht.

Zijn wij slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn – Frans de Waal

Dit boek gaat over verschillende experimenten die zijn uitgevoerd om te laten zien dat primaten, kraaien, olifanten, enz. Een gevoel hebben voor de toekomst en het verleden, dat ze een plan voor de toekomst kunnen maken en dat ze gereedschap maken en kunnen gebruiken. Bovendien laten de hier besproken experimenten zien dat dieren net als wij een gevoel van mededogen, altruïsme en wederkerigheid hebben.

Opmerkelijk vond ik dat in dit boek beschreven wordt hoe zaagbaarzen en murenen samen jagen. De zaagbaars kan op plekken komen waar de murene niet bij kan en andersom. Maar gezien de vissen hun prooi niet delen maar in hun geheel doorslikken, lijkt hun gedrag een vorm van samenwerking waarbij ze allebei een beloning krijgen zonder iets voor de andere op te offeren. Ze zijn beide uit op hun eigen gewin, dat ze samen gemakkelijker bereiken dan alleen.

A Naturalist at large -Bernd Heinrich

Dit boek is een verzameling van essays, die Bernd Heinrich door de jaren heen heeft geschreven, voor verschillenden natuur wetenschappelijk bladen. Het boek is verdeeld in de verschillende onderwerpen die aan bod komen. De focus van de essays zijn vooral gericht op de strategische aanpassingen die hij heeft gevonden bij bomen, planten, insecten, zoogdieren en vogels.

Een aantal fascinerende feitjes uit dit boeken waren dat eekhoorns op een winterdag 1700 calorieën nodig hebben, goudhaantjes vermoedelijk de koude Noord Amerikaanse winter avonden in bewoonde eekhoorn hollen overnachten en dat er tropische motvlinder soorten zijn die warmbloedig zijn. Dit komt door de veelvoudige spierspanning tijdens het vliegen.

Met dank aan een gastblogster Jenna van der Vet voor dit indrukwekkende rijtje boeken! En prima, korte samenvattingen.