Als het leven stilstaat

Dr. Eshan Natour schreef het boek ‘Als het leven stilstaat’ dat de subtitel heeft: ‘De arts die het hart van zijn patiënten raakt’. Daar kan ik over meepraten want hij heeft mijn hart geraakt, letterlijk en figuurlijk.

Dr. Eshan Natour

Natour was destijds de chirurg die mijn hart voorzag van een nieuwe mechanische hartklep, bypasses en een aortaboog. Dat ik dit allemaal nog kan navertellen is een groot geluk en hiervoor ben ik niet alleen dr. Natour maar het hele team van het UMCG zeer dankbaar. De medische wetenschap kan tegenwoordig erg veel en doet zijn uiterste best. En soms is er een arts die nóg meer zijn best doet, vooral ook in het contact met de patiënt en hier ook nog eens een boek over schrijft.

Als het leven stilstaat

Natuurlijk had ik destijds niet verwacht dat Natour een boek zou gaan schrijven en een stichting zou oprichten. Waar haal je als hartchirurg überhaupt de tijd vandaan? Maar toen het zo ver was, wilde ik natuurlijk zijn boek lezen! Als recensente én ervaringsdeskundige dus.

Stichting Stilgezet

Stichting Stilgezet werkt nauw samen met wetenschappelijk onderzoek om de emotionele en sociale context in deze belangrijke levensfase te begrijpen en te verduidelijken. Wij bieden hulp aan alle betrokkenen in een crisissituatie en oriëntatie aan artsen en gespecialiseerd personeel.

Het boek

Dr. Eshan Natour heeft een bijzonder boek geschreven. Het is een mengelmoesje van zijn autobiografie, verhalen vanuit zijn vak, medische informatie, tips en adviezen aan patiënten en alle betrokkenen. Daarnaast komt er ook filosofie en medische ethiek bij. Dit klinkt alsof het een zwaar boek is, maar dat is het absoluut niet. Het leest prettig en de persoonlijke verhalen zijn een aangename wisseling met de medische informatie omtrent hartklachten en stoornissen.

Indien je een hartpatiënt bent of een familielid, collega, vriend of vriendin, dan zul je dit boek zeer waarderen en waarschijnlijk met een highlightpen vele alinea’s onderstrepen. De medische informatie is interessanter nóg dan ik dacht en is geschreven in zeer begrijpelijke taal, voor de gewone mens zonder medische achtergrond of opleiding.

De crisiscurve

Interessant is de crisiscurve die de basis van dit boek vormt. De curve staat op pagina 27, maar had van mij op eerdere en meerdere pagina’s mogen staan. In de crisiscurve zien we gebeurtenissen die zijn afgezet tegen de lijnen ‘kwaliteit van leven’ en ‘tijd’.

In eerste instantie is het leven mooi, dan klopt ineens het hart(problemen) aan de deur, dan volgt de crash, de botsing, de grote (Google-)angst, het vacuüm, de ingreep en hierna volgen allemaal menselijke reacties en situaties waar de gemiddelde patiënt doorheen gaat. Uiteindelijk komen we uit bij ‘De nieuwe ik’ , de persoon die heeft leren leven met het nieuwe normaal: je bent hartpatiënt(e). Dit laatste is voor de een zwaarder dan de ander, maar feit is wel dat levensstijlaanpassingen van levensbelang zijn.

Alle onderdelen van de curve worden middels hoofdstukken besproken waarbij er behoorlijk diep op de onderwerpen wordt ingegaan. Door deze verdieping krijg je meer inzicht en leer je ook wat zich allemaal afspeelt in het ziekenhuis en specifiek bij de arts in kwestie. Dr. Eshan Natour schrijft naar de patiënt toe maar levert een mooie helikopter-view waardoor het totale plaatje helder wordt. Grote boodschap hierbij is steeds: je bent niet alleen, je bent in goede handen.

Dàt raakt de mens en zodra je het hoofdstuk leest waarin Natour beschrijft hoe hij het zelf ervoer toen hij een hart in zijn handen had, is ‘raken’ ook letterlijk te nemen. Althans in mijn geval.

Arts en schrijver

Dr. Eshan Natour schrijft prettig alhoewel ik graag de kritische kanttekening maak dat boek meer gestructureerd had mogen zijn. Door dat het véél informatie is, afgewisseld met véél persoonlijke verhalen, en deze steeds in elkaar overvloeien, komt het hier en daar wat warrig over. Beter zou zijn geweest als dit echt duidelijk met verschillende lettertypes of indelingen van hoofdstukken zou zijn weergegeven. Desalniettemin, als dit onderwerp jou interesseert, leest het als een trein en geniet je van iedere pagina.

Aanrader!

Uiteraard. En niet alleen aan hartpatiënten en betrokkenen, maar eigenlijk aan iedereen waarbij het leven ineens stilstaat door een ziekte of operatie. Verspil je tijd niet aan dokter Google, en steek je kop niet in het zand (pagina 126; de ziekte-ontkenner), maar lees dit boek. Je zult blij zijn met de duidelijke waarheid en het zal je een gevoel opleveren van vertrouwen in de artsen en medische wetenschap. Want als het leven stilstaat, zullen zij met hart en ziel proberen jou weer een ‘nieuw normaal’ te geven.

Andere ‘hartstikke’ goede boeken: