Alles wat PR bureaus je niet vertellen

‘Alles wat PR bureaus je niet vertellen’ is geschreven door Aaron Mirck en uitgegeven door PressCloud. Mirck is een senior PR-consultant en oprichter van PressCloud, een handige PR-tool waarmee bedrijven zelf hun PR organiseren. Het boek is vooral bedoeld voor marketeers, communicatieprofessionals, growth hackers en ondernemers. Maar ook voor ‘de gewone mens’ die wat meer over PR wil leren.

Wat is PR oftewel Public Relations?

Onder die laatste categorie val ik (Marga) dus. Want natuurlijk weet ik wel wat PR is maar hoe je jezelf of jouw eigen bedrijfje moet verkopen aan de buitenwereld is toch wel weer een vak op zich. Menig startend bedrijf of bijvoorbeeld blogger, heeft vaak niet de middelen om een PR-bureau in te schakelen. En iedereen hoopt met Social Media het publiek wel te bereiken. Maar PR is natuurlijk meer dan jezelf promoten via Social Media, en dus duik ik in het opvallende blauwe boek.

Alles wat PR bureaus je niet vertellen

Het boek is opvallend, bevat veel tekst maar heeft een prettige indeling en is aantrekkelijk om te lezen. Dit komt voornamelijk door de opbouw van de teksten, het lettertype en het gemak waarmee teksten worden gepresenteerd.

Het boek bevat acht hoofdstukken:

  1. Waarom PR?
  2. Wat is nieuws?
  3. PR planning en PR strategie
  4. Persberichten
  5. De distributie van nieuws
  6. Woordvoering
  7. Succesvolle cases
  8. Overige tips

Veel begrippen maar toch begrijpelijk

Indien je nog niet thuis bent in de wereld van de Public Relations bevat het boek veel begrippen en woorden waarvan je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord. Maar het wordt allemaal duidelijk uitgelegd en eigenlijk denk je al gauw: een kind kan de was doen. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk allemaal weer niet. Want wat is het verschil tussen hard, zacht en recreatief nieuws? En waarom zou je met een journalist een embargo afspreken over de datum van de publicatie van een nieuwsbericht?

Persberichten

Het hoofdstuk over persberichten vond ik eigenlijk het meest interessant. Hieruit leerde ik dat ik NIET mag schrijven in een persbericht:

Boekrecensiesblog is het beste en meest gewaardeerde blog met recensies over boeken!

Dit bericht is niet objectief… Maar ik mag dus WEL schrijven:

Boekrecensiesblog onderscheidt zich van andere blogs met recensies over boeken omdat Boekrecensiesblog niet met een punten-systeem werkt.

Voorts zal ik er voor moeten zorgen dat het persbericht een duidelijke kop heeft, een onderkop, de inleiding, een bodytekst, een boilerplate en contactgegevens van de afzender. Enfin, zoals je ziet valt er een hoop te leren en zoals op de cover al staat aangeprezen:

“Een handige, compacte en vlotte handleiding voor PR. Free publicity hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn” ( Patrick Kerssenmakers)

Daar sluit ik mij volledig bij aan. Alhoewel het toch wel een beetje ingewikkeld is… voor een beginnende PR-er.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.