Milieuvriendelijk boeken kopen: vier tips!

Gastblog van: Boekenkraam

Milieuvriendelijk boeken kopen; wij hebben vier tips voor jou. Waar sommige mensen zweren bij een volle boekenkast, gooit de ander na het lezen van een verhaal het boek net zo gemakkelijk in de papierbak. Ieder zijn eigen keuze. Maar gaat het over duurzaamheid dan moeten we onze eigen keuzes even flink onder de loep nemen.

Neem onderstaande tips eens door en kijk of je hiermee overstag gaat om voortaan duurzamere beslissingen te maken bij de aanschaf van een boek. We beloven: niks belerends en geen geitenwollensokken gedoe.

1. Tweedehands boeken kopen

Ben je een milieuvriendelijke superheld? Dan wil je vast iets doen voor een groenere wereld. Dit doe je door tweedehands boeken te kopen. Ga eens na. Hoeveel boeken in je boekenkast lees je een tweede keer? Maak ruimte voor nieuwe tweedehands boeken en geef jouw eigen boeken door. Geef ze aan een kringloopwinkel bijvoorbeeld. Elke boek verdient een tweede leven.

2. Digitaal boeken kopen

Zijn E-readers het nou helemaal als we het hebben over duurzaamheid? Het is een queeste die menig boekenliefhebber aan het hart gaat. Maar als je objectief moet blijven kijken naar wat het beste is voor de wereld moeten we het even hebben over de bomenkap. Wist je dat er maar liefst één op de zeven gekapte bomen voor de papierindustrie wordt gebruikt. Best veel. Nee dan E-readers. Voor de productie hiervan worden edele metalen gebruikt en voor het lezen van je verhalen heb je stroom nodig. Het lijkt daardoor toch alsof het lezen van een papieren boek beter is voor het milieu. Fout. Digitaal lezen is duurzaam en wel ná het lezen van 30 boeken. Reken maar uit hoeveel bomen ervoor 30 bomen gekapt worden.

3. Ramsj boeken kopen

Wanneer sommige boeken te lang in een boekenwinkel liggen, worden deze wel eens gekocht door boekenhandelaren. Voorkom dat deze nieuwe boeken vernietigd of weggegooid worden en schaf deze zogenaamde ramsjboeken aan. Ook via deze weg draag jij je steentje bij aan een gezonder milieu.

4. Beschadigde boeken kopen

Verklein je ecologische voetafdruk en schaf boeken aan met een ezelsoor, met vergeelde bladzijdes of kleine scheurtje knikjes, krasjes of deukjes in de kaft. Boeken die minstens zo lekker lezen als ‘nieuwe’ boeken. Deze beschadigde boeken worden niet meer in reguliere boekenshop verkocht, maar dit soort boeken kopen is wel gewoon mogelijk. En dat voor een veel schappelijkere prijs dan je zou betalen voor een nieuw boek.

Milieuvriendelijk boeken kopen

Met deze vier tips kun je milieuvriendelijk boeken kopen. Wij doen mee. Jij ook? Je bent welkom op onze website: Boekenkraam.