Nieuwste boek Suzanna Esther: angstaanjagend actueel

In het derde boek van Suzanna Esther ‘2020 Kamp Alpha De pest meester’ komt alles wel heel dichtbij. In 2019 wordt er een nieuwe bacteriële infectieziekte geconstateerd. Al snel vindt er een tweestrijd plaats in Nederland: de mensen die vinden dat huisdieren een te groot risico vormen en de mensen die hun huisdieren nooit in de steek zullen laten. Maar welke kant en, vooral, welke personen kan je nu eigenlijk echt vertrouwen?

In 2019 onderzoekt net afgestudeerde laborant Warner Rosenboom de bacterie en de eerste bloedanalyses die hij heeft achtergehouden. De onverklaarbare toename van de bacterie is onmiskenbaar en de gegevens moeten wel openbaar gemaakt worden. Warner gaat hiermee naar de krant en wordt door het grote publiek helaas niet serieus genomen.

Een jaar later

In 2020 wordt er een nieuwe politieke partij gevormd en worden harde maatregelen tegen huisdieren ingevoerd. Huisdieren zorgen er namelijk voor dat de bacterie zich verspreid (zeggen ze). Dus worden huisdieren verboden en vinden razzia’s plaats om huisdieren ‘af te staan’. Daar is niet iedereen het mee eens en er ontstaat een revolutie in het nieuwe Nederland.

Nieuwe wereld, nieuwe kans

De mensen die hun huisdier willen houden ontvangen een folder met een nieuwe wereld, een nieuwe kans. Zo ook Arjen Terlinden en Lisette Jaring. Zij laten alles achter zich voor een betere toekomst. Eenmaal aangekomen op de bestemming neemt de twijfel toe. Is dit wel de goede keuze? Zijn ze daadwerkelijk ontsnapt of zijn ze toch in de val gelopen?

“Het was oorlog en ze speelden met zijn allen vakantie op de camping of zoiets.” – Pagina 113.

Angstaanjagend goed

‘2020 Kamp Alpha’ is een geloofwaardig en angstaanjagend goed verhaal. De vlotte schrijfstijl en de verschillende karakters met daardoor verschillende standpunten maakt het dat je het boek niet weg kan leggen. Het is zo bizar om tijdens de coronacrisis over een bacteriële infectieziekte te lezen die heel het land op zijn kop zet (citaat uit het boek: “Coronavirussen gaan ook een grote rol spelen in de toekomst”). Het verhaal laat zien wat angst en liefde met een mens kan doen en hoe ver iemand kan gaan voor zijn/haar huisdier. Je gaat zo snel door het boek heen dat je al snel bij de laatste bladzijde komt. Wat een einde! Suzanna Esther, komt er snel een deel twee?

Allereerste boek van Suzanna Esther
Wervelstof