1 juni: dag van de minibieb

Je kent ze vast wel: de prachtige kastjes in voortuinen, de hal van een appartementengebouw of in een wachtruimte. Minibiebs. Wij van boekrecensiesblog zijn er groot fan van. En op 1 juni is er bij veel minibiebs iets extra’s te doen of te vinden. Want dan is het de dag van de minibieb! Selina en Astrid delen iets meer over hun liefde voor deze fijne boekenkastjes.

Selina heeft een minibieb

Selina: ‘Ik ben de eigenaar van minibieb Weidekruidveld in Almere. Lezen is geweldig en dat mag iedereen ervaren! Ik ben een minibieb gestart omdat ik mijn passie voor lezen en voor boeken met mijn omgeving wil delen. Veel mensen worden vrolijk als ze de inhoud van mijn minibieb bekijken. Er is voor iedereen wel iets te vinden, veelal geplaatst door buurtbewoners. En dat maakt mij weer heel blij.’

Minibieb van Selina

Wil je meer weten over minibiebs? Zoek je tips om er zelf een te beginnen of wil je weten waar je bij jou in de buurt een minibieb kunt spotten? Kijk dan eens op minibieb.nl of op de speciale pagina over de Dag van de minibieb.

Astrid bezoekt graag minibiebs

Astrid: ‘Ik ben groot fan van minibiebs, omdat het een laagdrempelige manier is om boeken te delen en je er regelmatig verrassende titels in tegenkomt. Zelf maak ik geregeld een rondje langs verschillende minibiebjes om te kijken wat er nu weer instaat. Maar natuurlijk ook om boeken in achter te laten. Want alleen dan blijft ieder kastje gevuld. In Wassenaar zijn er ontzettend veel minibiebs, waarbij ik natuurlijk mijn favorieten heb. Sommige minibiebs hebben meer romans, andere meer kinderboeken en we hebben hier ook een puzzel-bieb. Het is altijd een verrassing wat je vindt. Heerlijk!’

Eindelijk een ontmoeting!

Selina en Astrid met Madame Bonheur bij de minibieb
Selina en Astrid voor de minibieb van Selina

Een bezoek aan Selina’s minibieb zorgde ook (eindelijk!) voor een ontmoeting tussen haar en Astrid. Want: Selina doet mee aan de actie om Astrids nieuwe boek te verspreiden over minibiebs in heel Nederland.

Astrid: ’30 juni verschijnt mijn tweede boek, Madame Bonheur ~ Een Haagse liefde. Ik heb een speciale minibieb-uitgave van het boek gemaakt. Een A6-boekje, met daarin de twee eerste hoofdstukken. Ik heb minibiebeigenaren gevraagd of ze deze speciale uitgave in hun minibieb willen plaatsen. Mensen die het boek spotten, kunnen er een foto van maken en mij taggen op de socials. Onder de reacties verloot ik een aantal exemplaren van het complete boek.’

Selina: ‘Ik vind de actie van Astrid inspirerend. Door kleine versies van haar boek te verdelen over minibiebjes geeft ze nog meer mensen de kans om een deel van haar boek te lezen. Ik ben benieuwd welke hoeken van ons land Astrid op deze manier zal bereiken. Ik deel graag mee, in de hoop zoveel mogelijk mensen blij te maken met een nieuw boekje. En hoe mooi is het als nieuwe boeken na het kezen ook weer in een minibieb belanden!’

Meer over minibiebs?