Winkeldochters – Modehuis de Meijere

Het boek ‘Winkeldochters’ is een prachtig hardcover over ‘Groei en bloei van een Amsterdams modehuis in de negentiende eeuw’ geschreven door Marit Eisses en uitgegeven door Waanders Uitgevers. Het is meer dan alleen een verhaal, want het is ook vooral genieten van de vele mooie oude foto’s!

Modehuis de Meijere

Het boek over Modehuis de Meijere gaat over de opkomst en het succes van een toonaangevend modehuis in Amsterdam gedurende de negentiende eeuw. Het vertelt het verhaal van een bescheiden fourniturenzaak die uitgroeide tot een gerenommeerd modehuis aan de Leidsestraat, waar zelfs de koninklijke familie haar kleding kocht. Wat dit boek zo boeiend maakt, is de focus op vrouwelijk ondernemerschap, dat gedurende drie generaties de kern vormde van het succes van dit bedrijf.

Woman Power avant la lettre!

De rode draad doorheen het boek is de overdracht van het bedrijf van moeder op dochter, wat destijds een uitzonderlijke en inspirerende praktijk was. Deze vrouwen waren niet alleen visionair in het aantrekken van de nieuwste Parijse mode naar Amsterdam, maar ze waren ook pioniers in hun zakelijke aanpak. Het vroegtijdig gebruik van grote etalages, reclamemaken en het uitbrengen van een exclusieve stoffenlijn waren voor die tijd revolutionaire stappen die het Modehuis de Meijere een voorsprong gaven op traditionele winkels.

Genieten van de mooie foto’s:

Het boek is vooral een rijke verzameling oude foto’s die het verhaal ondersteunen. De afbeeldingen van de kledingstukken geven niet alleen een prachtig beeld van de mode van die tijd, maar ook van de ambachtelijke kwaliteit en verfijning van de kleding die destijds werd aangeboden. De oude foto’s van de familie en de stad werpen een uniek licht op het leven in Amsterdam (en een beetje Parijs) en op de mensen die verantwoordelijk waren voor het succes van het modehuis.

Aanrader?

Als je van oude foto’s houdt, van de modegeschiedenis of van verhalen uit de 19e eeuw dan biedt ‘Winkeldochters’ niet alleen een gedetailleerde en meeslepende geschiedenis van Modehuis de Meijere, maar wordt ook verrijkt met prachtige afbeeldingen die de lezer een levendig beeld geven van zowel de kledingstukken als de mensen achter dit modehuis. Het is een waardevolle aanvulling op de geschiedenis van mode en vrouwelijk ondernemerschap in Amsterdam.