Vluchten in tegengestelde richting

‘Vluchten’ van auteur Peter den Hollander beschrijft in slechts 104 pagina’s de verhalen van zes jongeren. Deze jongeren proberen, elk voor zich, met sterk verschillende motieven, richting aan hun leven te geven. Het korte boek geeft op een persoonlijk niveau inzicht in een actueel thema. Het gaat namelijk over de onrust in het Midden-Oosten. En meer specifiek, de oorlog in Syrië.

Tegengestelde verhaallijnen

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen die zich in de loop van het boek kruisen; de Syrische Ezra en Faye besluiten de oorlog in Damascus te ontvluchten en op te zoek te gaan naar een nieuw en veilig onderkomen in Europa. Terwijl de in Nederland wonende Yazid en zijn zusje Fatima, beide van Marokkaanse afkomst, besluiten om hun geloofsgenoten bij te staan en af te reizen naar Syrië om daar te helpen in de strijd tegen president Assad.

Den Hollander geeft de lezer hiermee inzicht in het leven van zowel vluchtelingen als van ‘Syriëgangers’. Niet alleen laat hij zien hoe schrijnend de omstandigheden in steden als Damascus zijn.. Maar ook krijg je als lezer een beeld van de gevaarlijke tocht die vluchtelingen afleggen om uiteindelijk in Europa uit te komen. Daarnaast geeft de auteur in dit boek ook nog inzicht in de motivatie van jongeren. Waarom deze besluiten om af te reizen naar oorlogsgebied. Een zeer gevoelig onderwerp met een flinke politieke discussie en misschien ook wel de meest intrigerende verhaallijn in dit boek.

Een te klein jasje

Het korte boek is interessant voor de lezer die in een paar uren tijd meer over dit onderwerp wil lezen. Voor mij mist het helaas toch een beetje de diepgang. In dit soort boeken ben ik juist op zoek naar de innerlijke drijfveer die mensen bepaalde keuzes doet maken. De overwegingen die er aan ten grondslag liggen en de discussies die de stemmetjes in hun hoofd voeren. En de wanhoop van de besluiteloosheid die men voelt bij dergelijke levensveranderende keuzes. Den Hollander beschrijft de gedachtegangen van de zes jongeren goed. Daarmee bereikt hij ook absoluut de potentie waar ik in een boek naar op zoek naar ben. Voor mij zijn voor mij 104 pagina’s helaas te weinig voor zo’n belangrijk en omvangrijk verhaal. ‘Vluchten’ is voor mij een verhaal met een ontzettend interessant onderwerp en een hele boeiende invalshoek. Helaas zit het boek in een te klein jasje.

In de Rieten Stoel

Auteur Peter den Hollander is de auteur van inmiddels een vijftal boeken waaronder ‘Vluchten’. Hij heeft daarnaast ook zijn eigen uitgeverij opgericht: In de Rieten Stoel, een coöperatieve uitgeverij van en voor schrijvers. In ruil voor het insturen van een manuscript wordt van de auteur gevraagd om ook manuscripten van anderen te lezen. Elk manuscript wordt op deze manier door drie redacteuren gelezen en voorzien van feedback.