Plankenkoorts

Of Hans van Haeften zelf last heeft van plankenkoorts is een vraag waar hij alleen het antwoord op kan geven. Wel weet hij heel goed te verwoorden hoe plankenkoorts ervaren kan worden en wat voor invloed een innerlijke stem kan hebben. In romanvorm is dit thema voor deze organist en muziekpedagoog een mooie start voor een nieuw boek: ‘Plankenkoorts’.

Frank

Als organist droomt Frank van een glanzende internationale carrière. Aan uitnodigingen voor concoursen en audities ligt het niet, die krijgt hij genoeg. Ook zijn motivatie en wil om te slagen zijn voldoende aanwezig. Toch wil het maar niet lukken. Zijn podiumangst zit hem te zeer in de weg. Frank geeft niet op en gaat op zoek naar mogelijkheden om van zijn podiumangst af te komen. Samen met collega-artiesten en geschreven boeken hierover is dit een onderwerp dat door het gehele boek naar een antwoord zoekt. Vooral als Frank een ernstig auto-ongeluk krijgt, krijgt hij stiekem alle tijd om na te denken over wat hem zo tegenhoudt in zijn wens naar muziek.

Heden/verleden

’Plankenkoorts’ speelt zich af op verschillende tijden en verschillende plaatsen. Niet alleen schieten we van verschillende plaatsen in Nederland naar Londen, Wenen en het hoofd van Frank. Ook lopen heden en verleden per hoofdstuk door elkaar heen. Door de korte hoofdstukken en wisselingen van plaats en tijd blijft een verhaal interessant en pakkend. Toch wordt het in ‘Plankenkoorts’ ook een beetje warrig. De hoofdstukken over Franks innerlijke stem zijn heel duidelijk te onderscheiden van de rest en daardoor prettig leesbaar, al dan niet wat schokkend. De plaatsen zijn ook nog wel te volgen en geven een mooie vaart in de roman. De wisselingen tussen jaartallen vind ik nogal verwarrend. Regelmatig moet ik terugkijken naar vorige hoofdstukken om te ontdekken waar in het leven van Frank ik nu weer zit.

Innerlijke stem

De innerlijke stem van Frank is zeer dominant en soms nogal heftig. Wel is het geloofwaardig dat een innerlijke stem zo sterk is en zoveel invloed kan hebben. In het slot van ‘Plankenkoorts’ gaat Frank de strijd aan met deze stem, hij is het helemaal zat! Ik vind het mooi om te lezen dat Frank de moed en kracht bezit om deze stem aan te pakken. Wel is de ontknoping hiervan nogal surrealistisch. Dat had voor mij iets minder gemogen. Toch moet ik zeggen dat ik de aanwezigheid van dit innerlijke dialoog een erg interessante toevoeging vind aan deze roman, misschien zelfs noodzakelijk. Wat dat betreft: complimenten aan de auteur.

Social media

Een onverwachte toevoeging aan ‘Plankenkoorts’ vind ik de social media posts aan het einde van bepaalde hoofdstukken. In lijntekeningen wordt getoond welke posts Frank op social media zet. In het begin van het verhaal irriteerde ik me nogal aan deze versie van de hoofdpersoon. Hij laat namelijk nogal een ego zien in zijn foto’s en verhalen eronder. Ik vroeg me af wat dit toevoegt aan het verhaal. Achteraf denk ik juist dat deze foto’s iets heel interessants laten zien. Namelijk het onechte en perfecte beeld dat gebruikelijk is om te laten zien aan de wereld. En misschien ook wel het ongeluk wat hier achter schuil gaat. Iets om over na te denken…

Al met al heb ik ‘Plankenkoorts’ met plezier en gemak gelezen en ben ik stiekem wel benieuwd hoe ver Frank uiteindelijk is gekomen in de muziekwereld. Ook vraag ik me nog steeds af of er iets autobiografisch zit in dit verhaal over podiumangst.