Ik zoek een boek!

Ik heb een boek in mijn hoofd dat ik graag zou willen vinden. Om opnieuw te lezen en vooral om te checken of het nu écht zo’n goed boek was. En ik ben al jaren op zoek.

Zoeken om het zoeken

Eigenlijk heb ik meerdere boeken in mijn hoofd die ik al jaren zoek. Het is een leuk excuus om altijd even tweedehands(boeken)winkeltjes binnen te lopen. Van Kringloopwinkels tot Mijn kraam of gespecialiseerde antiquariaten. Negen van de tien keer loop ik dan weer de winkel uit met een ander boek in mijn tas. Ach, die twee of drie euro; daar kan ik het toch niet voor laten staan? Maar dat ene boek, of het lijstje boeken in mijn hoofd, dat heb ik dan nog steeds niet gevonden.

Zoeken om te vinden

En dan ineens, loop ik er zo tegenaan. Het boek ligt daar in die bak met andere boeken die geen mens meer wil lezen of kopen. Mijn boek! Gevonden! Ik spring een gat in de lucht en de verkoper mag het wisselgeld houden. Zomaar gevonden, na al die jaren zoeken.

Zoeken op internet

Maar dit gebeurt dus eigenlijk zelden. Eens in de zoveel tijd ga ik op internet zoeken. Ik zoek dat ene boek, maar ik weet de titel niet meer en de schrijver niet meer.
Voorbeeld: Ik las een relatieboek met een titel over iets van mannen speciaal voor vrouwen. Het was een goed boek en ik was er aardig content mee. Tot ik het uitleende aan een vriendin in relatieproblemen en daarna het boek dus nooit meer terugkreeg. Vermoedelijk heeft ze het boek richting zijn hoofd geslingerd want die vriend verdween uit haar leven. En zij wilde er absoluut niet meer over praten waar het boek was gebleven. Ik kreeg een boekenbon en moest niet meer zeuren. “Er waren wel ergere dingen in het leven”, zei ze…

Googlen tot je een ons weegt

Dus ik google me suf. Relaties, Amerikaans, over mannen, handleiding voor vrouw, schrijver iets met een D. Allerlei steekwoorden die mij alleen maar richting de honderden boeken brengen over Mars en Venus. Maar dan ineens bedenk ik mij, dat ik op jaartal moet gaan zoeken. Ik denk na over de periode in mijn leven, kijk oude agenda’s na en kom tot de conclusie dat het ergens rond 2006-2008 moet zijn geweest. Ik google nu op Images met jaartal erbij. En ineens, op Amazon, kijkt het boek mij met grote ogen aan. “Kiekeboe! Daar ben ik.” ‘It ‘s a guys thing’ van David Deida. Inderdaad uit 2006. Ik heb het gevonden!

Tips en tricks

Zoek dus vooral naar steekwoorden (logisch), jaartallen (iets minder logisch) en op Google images (niet logisch). Zoek vooral op genres of probeer je íets te herinneren van de titel.

Zoeken in het verre verleden

Eigenlijk best wel jammer dat ik het boek heb gevonden, want het zo verschrikkelijk goed was het niet. Of ik ben zelf weer wat wijzer (en ouder) geworden…..

Een volgende uitdaging dan maar.
Dit keer moeilijker. Ik kan me een boek herinneren van héél vroeger. Het was een dramatisch verhaal en speelde zich af bij het witte paard in de rotsen van Engeland. Het eindigde met een onthoofding van een slaaf die tot het volk behoorde dat het werk moest doen (het witte paard uit de rotsen kerven), omdat hij een romantische relatie had met een dochter van de opdrachtgever of zo. Als puber hield je van dat soort Games of Thrones-achtige verhalen, zoals toen: de Nevelen van Avalon, de Mammoetjagers etc. Heldhaftige verhalen, heel kwaad versus heel goed, onwerkelijk mooie, sterke hoofdrolspelers en een duidelijk einde, vol drama, welke garant stond voor eeuwig verdriet. Alles behalve de realistische gewone dagelijkse wereld om je heen die zich voornamelijk afspeelde in de schoolbanken of in je kamertje tussen de studieboeken.

The Uffington White Horse is a highly stylised prehistoric hill figure,
110 m long, formed from deep trenches filled with crushed white chalk.

Wederom zoek ik op steekwoorden, plaatjes en jaartallen. Maar ik kom niets verder. Geen titel, geen schrijver en het zou me niets verbazen als het verhaal helemaal niet klopt. Herinneringen vervormen in de tijd.

Wie kan mij verder helpen?
Maar eigenlijk hoeft het niet hoor. De zoektocht is voor mij een geweldig excuus om lekker te snuffelen in boekenwinkeltjes, op (boeken-)markten en af en toe op internet. Ik weet bovendien zeker, dat het boek in mijn herinnering mooier is dan het in waarschijnlijk in werkelijkheid was.

NABERICHT:

Inmiddels is het boek gevonden door een tip van een trouwe lezeres! Zij gebruikte op Google de steekwoorden: Historical writer, Engeland, The Uffington White Horse en romans. Binnen een paar minuten had zij het boek gevonden. Hoe eenvoudig kan het zijn… Mijn boek is gevonden, nu maar op zoek gaan naar een ander boek, want OP ZOEK NAAR DAT ENE BOEK, blijft toch erg leuk.

Meer info:

Ramsj in Utrecht

De nooit uitgelezen boeken in mijn boekenkast

• Oude boeken, eeuwige liefde - Boekrecensies :

[…] door vervanging van onderdelen. We snuffelen steeds vaker in tweedehands-kledingwinkels of kringloopwinkels. Geen zin meer in consumeren, maar we recyclen door iets te kopen dat anders op een vuilnisbelt […]

4 jaar ago
  • Even een andere (paarden-) cultuur opsnuiven! - Boekrecensies :

[…] Is het boek eigenlijk nog wel te koop, voor we hier verder in duiken?Ja zeker,  tweedehands. Bij de grote onlinestores maar misschien ook wel bij jouw plaatselijke boekenhandel of antiquariaten. Zo niet, lees dan onze tips in: Op zoek naar dit boek ! […]

4 jaar ago