Miljonairskind – De geheime verdieping

Recensie Miljonairskind - De geheime verdieping

Stel je voor dat je zoveel geld had dat je de gekste dingen kon doen. Dat is natuurlijk een prachtig gegeven voor een mooi kinderboek. Zeker als je bedenkt dat er altijd wel iemand op uit is om jou je geld afhandig te maken. Precies dat is het geval in het boek Miljonairskind – De geheime verdieping van Ilona De Lange. Een fantasierijk verhaal, vol humor, spanning en avontuur.

Het onderhuis

Miljonairskind -De geheime verdieping is het tweede deel uit de reeks over Zilver wiens ouders door de lotto te winnen miljonair zijn geworden. Maar omdat ze eigenlijk niet willen dat iemand weet dat ze zo rijk zijn, zie je aan de buitenkant niets aan hun woning. De uitbreidingen en verbouwingen vinden ondergronds plaats. Daar is ruimte voor onder andere een bioscoop, een trampolinepark en een achtbaan. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het is er. De laatste toevoeging bestaat uit een escaperoom en een slimeball-arena. Omdat alles geheim moet blijven, kan Zilver er maar met één ander vriendje van genieten. Dat is Lennon, wiens vader voor Zilvers ouders werkt en daarom met zijn gezin bij hen in de ondergrondse villa woont.

Een geheimzinnige directrice

Op een dag is de directeur van de school ineens vervangen door een merkwaardige dame. De jongens vertrouwen het niet helemaal en geven haar al gauw de bijnaam De Giraf. Al gauw blijkt hun wantrouwen terecht. Er gebeuren vreemde dingen in het ondergrondse huis. De achtbaan slaat op hol, het zwembadwater daalt naar het vriespunt en Lennon wordt ontvoerd. Het is vrijwel zeker dat De Giraf er iets mee te maken heeft en dus gaan Lennon en Zilver op onderzoek uit.

Mix van juiste ingrediënten

Het verhaal bevat een aantal duidelijke ingrediënten voor een spannend jeugdboek. Een ondergrondse villa die voorzien is van de nieuwste technologische snufjes en alle vormen van vermaak die je je als kind maar kunt voorstellen, zal bij veel lezers tot de verbeelding spreken. Daarnaast bevat het verhaal veel spannende elementen en de nodige dosis humor. Een prima mix voor een vermakelijk boek. Het leest vlot en er zitten leuke illustraties van Micky Dirkzwager bij.

illustratie Miljonairskind - de geheime verdieping

Dit tweede deel is overigens prima los te lezen van het eerste deel, maar het thema ‘wat je allemaal met geld kan doen’, leent zich prima om op termijn een derde deel aan de serie toe te voegen.
Leeftijdsindicatie: tussen 9 en 12 jaar.