Billy Extra Plankgas, door de bodem van het heelal

Heeft het heelal een bodem? Wat gebeurt er eigenlijk als de tijd stil ineens stilstaat? Bestaan er nu wel of geen ruimtekonijnen? In het tweede deel van de boekenreeks Billy Extra Plankgas wordt in een heerlijk fantasierijk, grappig en spannend avontuur antwoord gegeven op deze vragen. Een geweldig leuk kinderboek voor jong én oud.

Op een dag treft Dexter zijn vader verstijfd en versteend aan op de wc. Ook zijn moeder staat met getuite lippen bewegingloos voor de spiegel. Het lijkt wel alsof ze bevroren zijn in de tijd. Om erachter te komen wat er aan de hand is, gaat Dexter samen met zijn zusje Franka op onderzoek uit. Daarbij krijgt hij de hulp van uitvinder Edison Einstein, kortweg Edje, die hem weet te vertellen dat overal in het heelal wezens en dingen vast lopen in de tijd. Met hun ruimteschip Billy Extra Plankgas (BEP) vertrekken ze naar planeet Ultimega IX waar vertegenwoordigers uit alle hoeken van de ruimte bijeenkomen om er in een vergadering achter te komen wat er precies aan de hand is. Onderweg krijgen ze de hulp van hun vrienden Wimm en Zi. Er volgt een spannend avontuur waarin ze op zoek moeten naar degene die probeert om alles tot stilstand te brengen. Een letterlijke en figuurlijke race tegen de klok.

Dexter ontdekt dat zijn vader versteend is

Alles kan in het heelal

Auteur Yorick Goldewijk heeft op meesterlijke wijze een heel origineel verhaal geschreven. Hij weet een fantasievolle wereld voor het oog te toveren waarin het absurde en het doodnormale naast elkaar bestaan. Want het heelal is op zich al niet te begrijpen, dus waarom zou er niet zoiets kunnen bestaan als ruimteheksen en tweehoofdige schurken? Of een teletorpedo en een Ministerie van Tijd en Ruimte? Alles in het heelal is totaal anders, maar tegelijkertijd is het ook overal hetzelfde. Want saaie wezens, ijdele aliens en schurken kom je echt overal in het universum tegen.

Tijd en ruimte

Ruimteschip Billy Extra Plankgas

Wat Goldewijk ook heel mooi doet, is het spelen het toch wel ingewikkelde idee van tijd. Hij visualiseert dit heel mooi aan de hand van een Sterrenzee die op de bodem van het heelal ligt. De zee mag niet dichtvriezen, want dan komt alles tot stilstand.

‘Wisten jullie dat het heelal een bodem heeft?’ vroeg Dexter aan de anderen. ‘De prinsessen zeiden dat de Sterrrenzee op de bodem van het heelal ligt. Maar het heelal is toch eindeloos?’
‘Eindeloos is toch iets anders dan bodemloos’, zei Edje.”

Ook het idee dat de ruimte oneindig is wordt niet ingewikkeld uitgelegd. Het is zoals het is:

Dexter schudde zijn hoofd. ‘Ik begrijp niets van het heelal.’
‘Natuurlijk niet,’ zei Edje. ‘Niemand begrijpt echt iets van het heelal. Ik ook niet.’

Spelen met taal

De schrijver tovert graag met taal. De namen van planeten en ruimtewezens bevatten bijna allemaal woordspelingen. Wat te denken van Dufslampers (grijze kantoormuizen die een hekel hebben aan wanorde en verandering) die wonen op de planeet Mufmor. Of de enorm grote hoofdstad van het heelal die Ultimega IX heet. Ook erg grappig is het taaltje dat ruimtewezen Wimm gebruikt. Hij verhaspelt nogal eens woorden of uitdrukkingen. ( Ergens zonder gescheurde kleren van af komen). Dit spelen met taal zal misschien veel jonge lezers ontgaan, maar voor de taalgrapjes zullen zeker bij oudere lezers een glimlach bezorgen.

Ruimtewezen Wimm

Op de hak genomen

Door die taalgrapjes brengt Goldewijk een extra dimensie aan in zijn boek. Daardoor is het ook voor volwassenen een leuk boek om te lezen. Juist ook omdat hen een spiegel voorgehouden wordt. Letterlijk wordt er gezegd dat volwassenen er vaak een puinhoop van maken of er niets van snappen. Maar het gebeurt vooral ook heel subtiel, want alle ruimtewezens hebben uitvergrote menselijke eigenschappen. En daarmee neemt Goldewijk alle volwassenen een beetje op de hak.

Lees dit boek!

Billy Extra Plankgas, door de bodem van het heelal is dan ook een echte aanrader voor jong én oud. De illustraties van Kees de Boer voegen nog meer humor toe aan het toch al grappige verhaal. Het is geschikt voor kinderen tussen 9 en 12 jaar en ook prima los van deel 1 te lezen. Maar omdat dit boek echt naar meer smaakt, raad ik aan om ook dat boek (alsnog) te lezen.