Keuzestress in ‘Hoe dan ook’ – Kara McDowell

Zo leuk! Op 1 december deed ik mee aan de online leesclub van ‘Hoe dan ook’, georganiseerd door Uitgeverij Moon. Tijdens de leesclub gingen we met auteur Kara McDowell in gesprek over haar boek, aan de hand van de door de lezers vooraf ingezonden vragen. Het was super gezellig, goed georganiseerd en ik vond het ontzettend leuk om hierbij aanwezig te mogen zijn. En wat een ontzettend leuke vrouw is Kara! 🙂

Keuzestress

Gemiddeld nemen we zo’n 35.000 beslissingen per dag, waarvan een groot deel zonder er echt bij stil te staan. Maar voor iemand met de angst om de verkeerde keuze te maken is elke dag weer een worsteling. Hoofdpersonage Paige Collins wordt voortdurend getergd door de vraag ‘Wat als…?’ en raakt volledig verlamd door keuzestress als ze moet kiezen tussen twee last minute opties voor haar kerstvakantie. Gaat ze met haar moeder mee naar New York, een stad waar ze haar hele leven al over droomt? Of gaat ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz mee naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen?

New York of een vakantiehuisje?

‘Hoe dan ook’ is een heerlijke roman om voor of tijdens de feestdagen te lezen. Auteur Kara McDowell neemt je mee in twee verhaallijnen die parallel aan elkaar lopen; in het ene verhaal volg je Paige die besluit met haar moeder mee te gaan naar New York, terwijl ze in de andere verhaallijn er voor kiest om met Fitz mee te gaan naar het vakantiehuisje van zijn familie. De verhaallijnen wisselen elkaar in een vlot tempo af, maar zijn op een zodanige manier geschreven dat je continu door wilt lezen en hoofdstuk na hoofdstuk doorleest.

Feelgood voor de feestdagen

De personages zijn fijn uitgewerkt en met name de wijze waarop McDowell de angsten en keuzestress van Paige vanuit meerdere oogpunten met de lezer deelt, maakt indruk. Niet alleen krijgen we de gevoelens van Paige zelf mee, met wie je als lezer ontzettend meeleeft, maar ook schrijft McDowell ontzettend mooi over de reacties op haar angsten van de verschillende mensen om haar heen. Als iemand die keuzes maken erg lastig vindt herkende ik ook heel veel van mezelf in het hoofdpersonage. Dit maakt dat ‘Hoe dan ook’ niet alleen een hele fijne feelgood voor tijdens de feestdagen is, maar dat het boek ook nog eens een hele mooie en hartverwarmende boodschap draagt. Ben je nog op zoek naar een fijn boek voor de feestdagen? Zoek niet verder, want dit is een absolute aanrader!