Kennismeesters

Woordzoekers, kennispuzzels en rekenpuzzels. Daar maak je bijna elk kind wel blij mee. Ik vond het dan ook erg leuk dat ik van auteur Jan-Willem van Mierlo vier bijzondere kinderboeken en twee puzzel- en doeboekjes mocht ontvangen om samen met mijn kinderen te lezen. Gelukkig zijn mijn kinderen net zulke boekenwurmen als ik ben, dus was dit ook voor hen geen straf.

Cover en illustraties

Om te beginnen wil ik even stilstaan bij het uiterlijk van deze boeken. Met de stevige hardcover kaft zijn dit heel gebruiksvriendelijke boeken. Voor de illustraties heb ik maar één woord: wauw! Marieke Jilderda maakte de illustraties en dat deed ze echt geweldig. Kleurrijk, aantrekkelijk, tot de verbeelding sprekend. Door het hele boek wordt het verhaal ondersteund met de tekeningen van Jilderda. Ook de kleinere puzzel- en doeboekjes zien er heel leuk uit, in dezelfde stijl als de leesboeken.

Lezen en puzzelen

Ik was verbaasd dat ik nog nooit zulke boeken gezien had: verhalen waarin je je kunt verdiepen, en waarbij je zelf mee kunt puzzelen met het verhaal. Want dat is wat hier de bedoeling is. In Kennismeesters is alle kennis op aarde in groot gevaar. Op school gebeuren gekke dingen en niemand begrijpt wat er aan de hand is. Maar als er een mysterieuze bezoeker uit het Stulpenrijk verschijnt, zullen twee kinderen alles op alles moeten zetten om een ramp te voorkomen. Niet alleen puzzel je mee met de puzzel- en doeboekjes, ook in het grote verhalenboek zitten af en toe puzzels verstopt.

Het verhaal

Kennismeesters is erg leuk bedacht en spreekt meteen aan. Ook het verhaal is energie en spannend. Je wil meteen weten wat er gaat gebeuren en hoe de kinderen het Stulpenrijk kunnen redden. Ook de balans tussen tekst en vrolijke plaatsjes voelt heel prettig aan. Toch hadden mijn kinderen en ik moeilijk om in het verhaal te komen. Dit heeft vooral te maken met de schrijfwijze. Naar onze smaak (en ook de leeftijd van de doelgroep) zijn de zinnen wat kort waardoor het niet helemaal lekker doorloopt. Vraag en antwoord komen naar mijn idee ook wat te vaak in het boek voor.

De puzzel- en doeboekjes zijn wel meteen een succes. Het is aan te raden deze te gebruiken bij de puzzels in het verhaal. Ik weet ook niet echt zeker of ik had verwacht dat hier vooral dezelfde puzzels in zouden staan, of juist nieuwe als aanvulling. Nu zijn de leesboeken en de puzzel- en doeboekjes perfect naast elkaar te gebruiken. Toch had ik het nog leuker gevonden als er ook meer nieuwe puzzels in zouden staan. Wel zijn de puzzels leuk en niet te gemakkelijk. De leeftijd ‘vanaf 8 jaar’ zou ik hier absoluut aanhouden.

Een compleet pakket!

Het idee van deze boekenreeks is geweldig en de uitvoering goed. Het verhaal mag iets vloeiender doorlopen, dan zal het kinderen nog meer in zijn greep krijgen. Nog een leuk detail: wij kregen het complete pakket, waar ook een paar vellen stickers bij zaten en een sticker-verzamelkaart. Hier kun je met de stickers aangeven hoeveel puzzels je al hebt gemaakt. Jan-Willem van Mierlo heeft wat dat betreft werkelijk aan alles gedacht.