Is een recensie van een tekstrobot nuttig?

Tekstrobots zijn in grote opmars. En dat vinden wij van Boekrecensiesblog natuurlijk een beetje eng. Komen we net in de richting van 1000 boekrecensies (dat wordt feest!!) en is daar ineens een robot die honderd keer sneller een recensie over een boek schrijft dan wij… Help! Wat nu?

Boekrecensiesblog

De meeste trouwe lezers weten het al: onze boekrecensies zijn geen samenvattingen of gekopieerde achterflapteksten, maar een persoonlijk advies aan de lezer. Én een groot compliment aan de schrijver of een kritische opmerking waar de auteur wellicht iets mee kan. Het doel van onze recensies zijn vooral om lezers te enthousiasmeren om een boek te lezen! De lezer zal geen negatieve recensies op onze website aantreffen; we lezen uitsluitend boeken die ons interesseren. Uiteraard zijn we ook kritisch, anders kunnen we net zo goed een tekstrobot het werk laten doen…

Dát is een mooi bruggetje hè? Dát doet de tekstrobot mij niet na!

Tekstrobots

Er zijn al vele tekstrobots op de markt zoals ChatGTPgtp, Typetone AI, Microsoft Bing en Google Bard. Een tekstrobot is een kunstmatig intelligentiemodel dat is getraind op natuurlijke taalverwerking en het genereren van door AI gecreëerde inhoud. De professionele toepasbaarheid van ChatGPT is nog beperkt. Lees vooral eens: “ChatGTP is niet erg intelligent, wel goed opgevoed”.

De betrouwbaarheid van de output is ook nog veel te zwak en vaak onvolledig om de teksten klakkeloos over te kunnen nemen.

Weer zo’n creatief bruggetje naar de volgende alinea! Ik moest er even over na denken, maar dat doe ik graag!

Recensies en plagiaat

Nu kun je als schrijver dus een recensie door een tekstrobot laten schrijven. Maar daar zitten wat haken en ogen aan. ChatGTP en andere tekstrobots pakken namelijk her en der teksten van Internet en husselen die door elkaar. Als er als héél veel recensies over een boek zijn geschreven, maakt ie dus als het ware een samenvattingen van die recensies. Dan komt er ongetwijfeld een puike recensie tevoorschijn!

Maar dan? Hoe zet je die als schrijver op je website? Wie heeft voor jou die recensie geschreven? Ga je dat eerlijk vermelden? Want het boek is niet gelézen. Wel de informatie op Internet. Daarnaast zal er geen persoonlijke of kritische noot in de tekst staan, zoals wij wel trachten te doen.

Als er nog helemaal geen recensies over een boek zijn, als een boek net op de markt is, of nog nauwelijks is gelezen, dan is de boekrecensie niet meer dan een paar zinnen. Een mooie achterflaptekst dus! Maar daar doen wij gelukkig niet aan, want onze recensies zijn geen samenvattingen of korte motivatie voor de lezer om vooral het boek te kopen, maar recensies gebaseerd op interesse en het boek lezen van a tot z.

Tja, lastige vraag: kan een tekstrobot ook lezen? Ja natuurlijk, maar toch…

Plagiaat?

Grote kans dat de robots ook onze teksten gebruiken… Kunnen zij dan ook plagiaat plegen? Het antwoord is nee. De tool kopieert de tekst namelijk niet vanuit andere bronnen. In plaats daarvan genereert het teksten op basis van een combinatie van verschillende bronnen en algoritmen.(8 Mar 2023)

Een boekrecensie van een tekstrobot

Als voorbeeld lees je hier de boekrecensie van de bestseller ‘Greenwood’ van Michael Christie, geschreven door Typetone AI. Daarna de recensie van Boekrecensies Blog, geschreven door Marga, ondergetekende. Zie en lees het verschil. Aan jullie de vraag: welke recensie is prettiger om te lezen? Waar zou als auteur meer aan hebben?

Boekrecensiesblog komt graag nog een keer terug op de hele discussie over het gebruik van tekstrobots. De één vind het hartstikke cool en vergelijkt het met de rekenmachine. Goddank hoeven we niet meer uit ons hoofd kunnen rekenen… De ander is een beetje huiverig voor AI die nu ook al teksten en boekrecensies kan schrijven. Wat vinden jullie ervan?

Boekrecensie Greenwood door Typetone AI:

Greenwood is een roman geschreven door Michael Christie, gepubliceerd in 2019. Het boek vertelt het verhaal van de Greenwood-familie die al generaties lang in de bossen van British Columbia woont. Het verhaal speelt zich af op twee verschillende tijdlijnen: het heden en de jaren 30.

In het heden volgen we Jake Greenwood, een boomverzorger die werkt voor een bedrijf dat bomen kapt om huizen te bouwen. Hij ontdekt dat hij aan een erfelijke ziekte lijdt die zijn geheugen zal doen verdwijnen en besluit om zijn verleden te onderzoeken voordat hij alles vergeet. Dit leidt hem terug naar zijn familiegeschiedenis en de geheimen die ze hebben bewaard.

In de jaren 30 volgen we Everett Greenwood, Jakes overgrootvader, terwijl hij probeert te overleven in de wildernis van British Columbia met zijn vrouw en twee kinderen. We zien hoe hij worstelt om eten te vinden en zichzelf en zijn gezin te beschermen tegen de gevaren van het bos.

Het boek Greenwood is een prachtige mix van familiegeschiedenis, milieubewustzijn en avontuurlijk verhaal. De personages zijn goed uitgewerkt en hun band met elkaar wordt op zo’n manier beschreven dat je je als lezer echt betrokken voelt bij hun lotgevallen.

De schrijfstijl van Michael Christie is poëtisch maar toch toegankelijk voor elke lezer. Zijn gebruik van beeldspraak brengt het bos tot leven op de pagina’s waardoor je als lezer bijna kunt ruiken hoe het er daar uitziet.

Een van de belangrijkste thema’s in Greenwood is milieubewustzijn. Het laat zien hoe de houtkapindustrie en menselijke activiteiten het bos en haar bewoners hebben aangetast. Het boek wordt niet prekerig over dit onderwerp, maar geeft op een subtiele manier weer hoe belangrijk het is dat we ons bewust zijn van de impact die onze acties hebben op onze omgeving.

Het boek heeft ook een sterke focus op familiegeschiedenis en erfelijkheid. Jake ontdekt tijdens zijn zoektocht naar zijn verleden dat sommige geheimen beter verborgen kunnen blijven, terwijl andere juist zorgen voor opluchting en begrip voor zijn familieleden.

Zou ik Greenwood aanraden om te lezen? Absoluut! Het is een prachtig geschreven roman met een sterke verhaallijn die je meeneemt door de generaties van één familie. Het boek laat je nadenken over belangrijke kwesties zoals milieubewustzijn en erfelijkheid zonder prekerig of zwaar te worden. Als je fan bent van literaire fictie met avontuurlijke elementen, dan zal Greenwood je niet teleurstellen.

Recensie Greenwood door Marga: