Interview met Maaike en Richard Butter

Richard en zijn dochter Maaike hebben samen de boeken over Rogier en Sem geschreven. We vroegen hoe ze dit schrijfproces zijn gestart en wat we in de toekomst nog kunnen verwachten.

Hoe zijn jullie gestart met samen verhalen schrijven?

Richard: ‘Op een avond in de nazomer van 2021 ben ik eens met pen en papier bij mijn dochter op bed gaan zitten. Mijn dochter heeft een rijke fantasie en ik vind het leuk om verhalen te schrijven. Op die avond besloten we onze krachten te bundelen en een boek te schrijven. We hadden hier totaal geen ervaring mee. Om ergens mee te beginnen heb ik een paar simpele basisvragen gesteld in de orde van ‘Hoe heet het hoofdpersonage’, ‘Heeft het hoofdpersonage broertjes, zusjes of (beste) vriendjes’ en ‘Wat voor type moet het hoofdpersonage zijn?’

En hoe loopt dit schrijfproces verder?

Richard: ‘We gingen verder met de namen van de hoofdpersonen. Dat was al snel duidelijk voor Maaike. Dat moest ‘Rogier’ worden. En hij heeft één broer, ‘Max’ genaamd (Max Verstappen had juist die middag een GP gewonnen). Het beste vriendje van Rogier moest ‘Sem’ gaan heten met wie hij allerlei spannende avonturen moest gaan beleven. Op basis van de eerste gegevens ben ik begonnen aan hoofdstuk 1, een ‘voorstelhoofdstuk’. Hierin wordt verteld wie Rogier is, waar hij woont enzovoort. Rogier is, samen met zijn papa, mama en broer Max, pas vanuit de stad naar een dorp aan de rand van het bos komen worden en maakt zicht druk om de eerste schooldag op een nieuwe school, ‘De Kleurenpracht’. Daar wordt hij in de klas van meester Lars (groep 6B) naast Sem geplaatst. Vanaf het eerste moment zijn ze beste maatjes.

Na het eerste hoofdstuk te hebben geschreven heb ik deze Maaike laten lezen. “En hoe nu verder?”, was mijn volgende vraag. Om een lang verhaal kort te maken, Rogier werd door een mysterieus pratende vogel naar het bos gelokt en raakte daar verdwaald. Na omzwervingen in het bos belandt hij uiteindelijk via een magische poort in een andere wereld waarna hij, na het eten van paddenstoelen, in een diepe slaap valt. Uiteindelijk wordt Rogier gevonden als hij uit de grote eik is gevallen en door Sem wordt gevonden. Was dit nou allemaal echt gebeurd of gedroomd? Dat mag de lezer zelf bepalen!’

Richard en Maaike Butter

Waar kwamen de ideeën voor de volgende boeken vandaan?

Richard: ‘Vooral uit de hele dikke duim van Maaike, maar verder ook uit haar eigen belevenissen. Situaties die zich in de boeken op ‘De Kleurenpracht’ voordoen vinden vaak zijn oorsprong bij Maaike op school. En bijvoorbeeld een vakantiepark waar het avontuur ‘Joris van Slot Murensteyn’ zich deels afspeelt is iets waar we zelf vaak naartoe gaan.

Maaike: ‘Het is ook vaak het geval geweest dat ik gewoon aan het fietsen naar school was of net voordat ik ging slapen dat er opeens allemaal ideeën in mijn hoofd kwamen en dat ik dacht ‘dit is leuk voor in het hoofdstuk!’

Zijn jullie van plan om nog meer verhalen te schrijven over Rogier en Sem?

Richard: ‘Zeker. Sterker nog, begin dit jaar hebben we weer een verhaal afgerond. Deze zomer verwachten we ons derde boek op de markt; ‘De erfenis van Oma Stok’ genaamd. In dit boek gaan Rogier en Sem, op basis van ‘vage’ aanwijzingen die in een schriftje staan, op zoek naar de erfenis van de pas overleden oma van Rogier. Hierbij worden ze op de voet gevolgd door de boze, voormalige huishoudelijke hulp van oma Stok en door journalisten van de schoolkrant.’

Maaike: ‘Zeker weten en zoals mijn vader al zei komt er binnenkort een nieuw boek op de markt en ik denk dat er wel meer boeken zullen komen.’

En zien jullie in de toekomst ook andere boeken verschijnen? Wil Maaike bijvoorbeeld blijven schrijven?

Maaike: ‘Ja, dat lijkt mij super leuk. Ook omdat je dan vrij kan zijn in bijvoorbeeld de fantasie die je gebruikt of dingen over het leven vertelt en natuurlijk ook omdat ik het leuk vindt om mijn gedachten te delen met de buitenwereld.’

Richard: ‘Ook ikzelf zal blijven schrijven. Met Maaike begeef ik me graag op een fantasierijk en avontuurlijk pad maar voor mezelf geef ik de voorkeur aan waargebeurde zaken. Zo heb ik in 2020 per dag mijn bezigheden uitgeschreven wat heeft geresulteerd in een verhaal van 552 pagina’s. Zeker omdat in dat jaar corona een grote rol in het dagelijks leven ging spelen is dit voor later een zeer interessant naslagwerk geworden. In 2021/2022 heb ik het hele traject uitgeschreven dat we met onze zoon hebben doorlopen voor we de diagnose autisme bevestigd hebben gekregen. Uit dit verhaal blijkt dat de weg naar de diagnose en alles wat daarna moet worden geregeld flinke hordes bevat die soms maar met moeite kunnen worden genomen. Als de kans zich aanbiedt zeg ik geen ‘nee’ tegen het uitgeven van één of beide boeken.’

Welke boeken lezen jullie zelf graag?

Richard: ‘Zelf lees ik graag Nederlandstalige detectives zoals ‘Baantjer’ en ‘Aspe’. Ik neem me altijd voor om deze boeken op mijn gemak te lezen, maar iedere keer lees ik ze bijna in één adem uit.’

Maaike: ‘Het liefst lees ik boeken van de serie ‘Harry Potter’, maar soms lees ik ook weleens ‘Juf Braaksel’ of iets anders.’

Is er nog iets dat jullie graag willen delen met de lezers van Boekrecensiesblog?

Richard: ‘Verhalen schrijven met je kind kan ik iedereen aanbevelen. Het zal je verbazen hoe vindingrijk kinderen zijn, zeker als je in een hoofdstuk dreigt vast te lopen. Als je er maar even rustig de tijd voor neemt. En wat is er nu heerlijker om de dagelijkse sleur te doorbreken door je, samen met je kind, te begeven in een fantasiewereld waar niks te gek is en waar je zelf de volledige controle over hebt.’