Gracie’s choice – een moedige film

Gastrecensie van: Edwin Stok. Deze recensie gaat over de film Gracie’s choice, uit 2004. Het is een triest familiedrama gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.

Deze film is voor verbetering vatbaar

Midden in een nacht werd ik wakker, niet een beetje wakker maar klaarwakker. Een gedachte flitste door mijn brein; een recensie schrijven over geweldige films, dat kan iedereen. Maar kan ik ook een goede recensie schrijven over een B-film ? Een low-budget film met tekortkomingen, misschien zelfs met gaten in de informatie ? Ik besloot de proef op de som te nemen met de film Gracie’s choice.

Gracie’s choice

In het leven van de 16-jarige Gracie gaat alles fout. Haar moeder Rowena is verslaafd, manipulatief, en alle 5 kinderen hebben een andere (afwezige) vader. Gracie, haar 3 halfbroers en 1 halfzus worden verwaarloosd en leven in stress, en bovendien in een gewelddadige omgeving. Het gezin verhuist om de haverklap waardoor de kinderen ook steeds naar een andere school moeten.

Dan verhuist het gezin naar oma. Oma Louela ziet alles van de verslaafde Rowena door de vingers en laat haar steeds in huis, ongeacht de nadelen voor Gracie en de andere kinderen. De nieuwste vriend van de verslaafde Rowena wil niet alleen sexuele omgang met Rowena maar ook met Gracie. De vader van Gracie is nog even in beeld, vanwege een rechtszaak die de verslaafde Rowena heeft aangespannen tegen hem. Hij zou Gracie slaan, maar de vader claimt dat Rowena de misbruikende ouder is.

Problemen en chaos

Intussen graait Rowena in het inkomen van oma, waardoor de kinderen in de problemen komen. Gracie begrijpt heel goed wat de oorzaak en het gevolg zijn, en besluit te vechten om het juridische recht van het financieel beheer omdat oma niets doet om Rowena te stoppen. Het is het recept van levens in een complete chaos.

Omdat moeder Rowena vaker afwezig is en duidelijk niet in staat is om voor haar kinderen te zorgen, is Gracie in feite al jaren lang de echte opvang van haar halfbroers en halfzus. Ze verzorgt hen, brengt ze naar school en haalt ze weer op en weet ook het huishouden nog op zich te nemen. En Gracie beseft heel goed dat hun leven uitzichtloos is zolang ze niet onder het bewind van hun moeder uit kunnen komen. Op enig moment komt het bestuur van de school waar Gracie naar toe gaat, achter de ware toedracht. Zij willen goed doen, en doen aangifte. De verslaafde moeder verdwijnt in de cel, en de 5 kinderen worden uit elkaar gehaald en ondergebracht in de pleegzorg. Totdat de moeder terug opduikt en haar kinderen weer claimt.

Moedige Gracie

De moedige Gracie vecht niet alleen tegen de omstandigheden, maar ook letterlijk met haar moeder. Ze neemt een besluit dat haar eigen leven en het leven van haar halfbroers en halfzus moet veranderen, maar daarvoor moet zij haar eigen leven volledig opofferen. Haar zus wacht niet af maar gaat er (zwanger) vandoor met een vriendje. Gracie vraagt aan de Rechtbank om haar halfbroers te mogen adopteren zodat ze een nieuw leven kunnen beginnen. Maar ze wordt stap voor stap bevochten door de manipulerende Rowena. Gracie stapelt de ene loonbaan bovenop de andere, vindt een goedkope woning, en op haar 18e stemt de rechter in met het adoptieverzoek. Moedige Gracie.

Gracie’s choice

Dan is er ook Tommy, een vriend van Gracie. Hij dringt er bij haar op aan dat ze voor zichzelf kiest in plaats van voor haar halfbroers. Goed bedoeld, maar hij heeft Gracie duidelijk niet begrepen. Wat de film mist, en wat de kijkers daardoor ook missen, is het “waarom” van Tommy’s voorstel. Want daarvoor heb je kennis nodig over het waargebeurde leven van iemand anders, namelijk Amy, de jongedame wie dit echt allemaal is overkomen.

Het veranderen van hun levenspad heeft tijd en opoffering gekost die over jaren gaat. En niets gaat vanzelf. De kinderen een echt thuis(front) bieden, ze weer terug naar school laten gaan waar ze warempel de draad weer oppakken (maar niet zonder studie- en gedragsproblemen), oma die overlijdt en Rowena die met de erfenis opnieuw de strijd met Gracie aan gaat ..

Wat mij betreft had dit deel van de film langer mogen duren om meer diepgang te geven aan het moeizame maar lonende pad omhoog.

Enkele weetjes :

• Gracie speelt in de film de rol van Amy die dit allemaal echt heeft meegemaakt.
  • Amy had in werkelijkheid een tweelingzus die op 14-jarige leeftijd het huis uit is gevlucht.
  • De kinderen zijn 6 maanden in de pleegzorg geweest zonder contact.
  • Amy raakte op 19-jarige leeftijd zelf zwanger.
  • Haar vriend eiste dat ze zou kiezen tussen een huwelijk met hem, of het blijven zorgen voor haar halfbroers.
  • Amy koos voor haar halfbroers, en bracht ook haar eigen zoon groot als alleenstaande moeder.
  • Amy volgde parttime onderwijs naast haar werk in loondienst.
  • De Rechtbank zorgde voor andere namen voor de kinderen (noodzaak).

Mijn mening over Gracie’s choice:

De film Gracie’s choice is niet de beste film in mijn verzameling, –  en ik ben niet snel geneigd om naar “lager-budget films” te kijken, maar als familiedrama laat het een indringende boodschap achter. Bovendien is het een hommage aan Amy die in haar tienerleven en als jongvolwassene boven zichzelf uitsteeg om een reddende engel te zijn voor 4 andere kinderen. Het is onverklaarbaar waar kinderen  – want dat was Amy –  de innerlijke kracht vandaan halen om zulke bijzondere dingen te doen.

Een puntje van kritiek : De scènes in de film komen af en toe een beetje “overdone” over. Iets minder hysterie zou prettiger zijn. Al moeten we als kijkers niet onderschatten hoe het er aan toe kan gaan in probleemgezinnen.

De film “Gracie’s choice” ontleent haar meerwaarde aan de achtergrondkennis van het leven van Amy. Mocht er ooit een remake van deze film komen, dan hoop ik dat de wetenswaardigheden over Amy in de film worden opgenomen. Dat zou de kwaliteit van de film, en de adaptie door de kijkers, naar mijn mening ten goede komen.

Deze dvd film is te koop bij Amazon en bij DVD Planet Store.