Fong-Leng 60 jaar fashion en faam

‘Fong-Leng 60 jaar fashion en faam’ is geschreven door Maite van Dijk (museum More), Marieke Uildriks ( Museum Jan), Lisa Goudsmit, Nienke Bloemberg, John de Greef, Lisette de Zoete en Julia Dijkstra. Het is uitgegeven door Waanders Uitgevers te Zwolle.
Dit najaar brengen Museum JAN en Museum MORE | Kasteel Ruurlo de revolutionaire creaties van het Nederlandse mode-icoon Fong-Leng. Daarbij focust de tentoonstelling in Kasteel Ruurlo zich vooral op de ronkende jaren ’70 én Fong-Lengs relatie met ‘levend kunstwerk’ Mathilde Willink. Naast een selectie unieke, sculpturale gewaden toont MORE ook denim ontwerpen die Fong-Leng maakte voor Levi’s. Nieuwe werken van modefotograaf Ferry van der Nat laten bovendien zien hoe eigentijds de mode van Fong-Leng nog steeds is.
De tentoonstelling Fong-Leng & Mathilde | Chic Le Freak is te zien in Kasteel Ruurlo van 22 november 2025 t/m 28 juni 2026.

Fong-Leng de modekoningin
De naam kent vast iedereen wel: Fong-Leng. Maar wie is zij? Fong-Leng is de Nederlandse modekoningin die kleur en fantasie naar de grijze jaren zeventig bracht! Geboren in Rotterdam als dochter van een Nederlandse moeder en een Chinese vader, was Fong-Leng (eigenlijk Carla Maria Fong Leng Tsang) al vroeg een creatieve duizendpoot.
Na een studie fotografie rolde ze de modewereld in, waar ze al snel ontdekte dat de toenmalige Nederlandse mode vooral bestond uit saaie, stijve jurkjes en kleurloze pakken. “Daar moet verandering in komen!” dacht ze, en ze gooide het roer radicaal om. In 1969 opende ze haar eerste boetiek in Amsterdam, en niet veel later verruilde ze dat voor een grote studio aan de P.C. Hooftstraat: Studio Fong Leng. Hier creëerde ze kleding die meer weg had van draagbare kunst dan van alledaagse mode.
Extravagante mode
De mode was extravagant, denk aan jasjurken van leer, zijde en bont, versierd met applicaties van exotische dieren, maraboe-veren en glinsterende strass. Haar technieken? Alles behalve standaard: plisseren, smokken, appliqueren – en altijd met een knipoog naar haar Chinese achtergrond. Fong-Lengs mode was niet voor watjes: het was theatraal, kleurrijk en vooral heel erg leuk. Het was alles behalve ingetogen en minimalistisch. Die woorden kénde Fong-Leng helemaal niet.
En wie droeg al die pracht en praal? Nou, niemand minder dan Mathilde Willink, de echtgenote van de beroemde schilder Carel Willink. Mathilde was Fong-Lengs grootste fan, beste klant en levende reclamezuil in één. Ze liep door Amsterdam alsof ze zelf een schilderij was, gehuld in Fong-Lengs meest extravagante creaties. En dat was precies de bedoeling: Fong-Leng wilde dat mensen zich in haar kleding niet alleen mooi, maar vooral vrij en bijzonder voelden. En dat lukte haar zeker!


Fong-Leng 60 jaar fashion en faam
Het boek “60 jaar fashion en faam” is een prachtige ode aan Fong-Lengs unieke carrière. Het laat zien hoe ze de Nederlandse mode opschudde en hoe haar werk nog steeds jonge ontwerpers inspireert. Want Fong-Leng was meer dan een modeontwerper: ze was een kunstenaar, een verhalenverteller en een echte rebelse geest. Haar kleding was niet bedoeld om in de kast te hangen, maar om op te vallen, om gesprekken te starten en om de drager het gevoel te geven dat ze de hoofdrol speelde in haar eigen leven. En dat deed het zeker! De tentoonstellingen die bij het boek horen, in musea als Museum JAN en Museum MORE, laten zien hoe tijdloos haar ontwerpen zijn. Je ziet er niet alleen haar beroemde jasjurken en mantels, maar ook hoe hedendaagse ontwerpers als Ronald van der Kemp en Bas Kosters door haar worden beïnvloed. Fong-Lengs stijl was eigenzinnig, kleurrijk en vol leven – precies zoals ze zelf was.
Fong-Leng en vrienden
Carel Willink was de beroemde schilder met zijn magisch-realistische doeken. Hij was getrouwd met Mathilde, die dankzij Fong-Lengs kleding uitgroeide tot een levend kunstwerk. Carel en Mathilde hadden een bijzondere, maar ook ingewikkelde relatie. Hij noemde haar zijn “superpoes” – een mooi ding om naar te kijken, maar niet per se om mee te knuffelen. Mathilde, met haar extravagante kleding en uitbundige persoonlijkheid, was perfect voor de rol van muze. Ze droeg Fong-Lengs creaties alsof ze ermee geboren was, en samen met Carels schilderijen vormden ze een onweerstaanbaar duo.
Maar zoals bij veel grote verhalen ging het niet altijd over rozen. Toen Carel vreemdging, liep het huwelijk op de klippen. Mathilde raakte verstrikt in een wereld van nachtleven, eenzaamheid en publiciteit, en haar vriendschap met Fong-Leng koelde af. Het tragische einde van Mathilde – in 1977 gevonden in haar appartement, met een kogel door haar hoofd – is nog steeds omgeven door mysteries. Was het zelfmoord? Een ongeluk? Of iets anders? Niemand weet het zeker, en dat maakt het verhaal alleen maar intrigerender. Ik vond het hoofdstuk over de relatie tussen Fong-Keng en Mathilda heel interessant want het is toen langs mij heen gegaan. ‘Wij’ vonden Mathilda allemaal zo gek als een deur en ze kwam labiel over. Het verhaal gaat echter dieper dan dat en dat is na al die jaren een eye-opener.

Fong-Leng gaat verder
Fong-Leng zelf bleef ondanks alles doorgaan. Ze ontwierp niet alleen kleding, maar ook meubels, wandkleden en sieraden – allemaal in haar kenmerkende stijl: weelderig, kleurrijk en vol verrassingen. Haar werk is nog steeds te zien in musea, en haar invloed is overal terug te vinden, van modeshows tot kunsttentoonstellingen. Het mooie aan Fong-Leng is dat ze nooit deed wat er van haar verwacht werd. Ze volgde geen trends, maar creëerde haar eigen wereld – een wereld waarin mode en kunst samensmolten en waarin iedereen zich een beetje magisch mocht voelen. En dat is precies waarom we haar zo bewonderen: ze was niet alleen een ontwerper, maar een echte vrijbuiter die de Nederlandse mode voor altijd heeft veranderd.

Interessant boek – interessant leven
Fong-Leng was een vrouw met lef, stijl en een onuitputtelijke fantasie. Haar verhaal, haar kleding en haar vriendschap met Mathilde Willink zijn als een sprookje – maar dan eentje met een vleugje drama, veel glamour en een flinke dosis humor. Het boek “60 jaar fashion en faam” en de bijbehorende tentoonstellingen zijn een must voor iedereen die houdt van mode, kunst en sterke persoonlijkheden.
Het boek is groter dan een A-4 formaat en is donkerblauw met knallende gouden letters. Ik moest wat langer naar de cover kijken om deze te begrijpen, maar de tekening is de hand van Fong-Leng die ook als foto in het boek voorkomt. Ze had gouden handen en maakte gouden creaties! Een prachtig boek en een ideaal cadeau voor de feestdagen of verjaardagen van mode- en kunstliefhebbers!
Previous Post




