Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt – Haemin Sunim

Wij (Marga en Jacomien ) hebben beiden het boekje van Haemin Sunim gelezen. Marga koos voor de Nederlandse uitgave, terwijl Jacomien met de Engelse versie aan de slag ging. Deze recensie is daarom dubbel zo kritisch over dit razend populaire boekje waar iedereen over praat.

Een boekje vol wijze raad

Want dààr gaat het over in dit moderne boekje van Haemin Sunim. Net zoals veel andere boeken valt De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt onder de noemer mindfulness en meditatie. Met een beetje fantasie kun je het boekje zelfs zien als onderdeel van een hele reeks zelfhulpboekjes; wijze raad, opgedeeld in kleine brokjes en overgoten met heerlijk sausje.

Ikigai, Shinrin Yoku, Leef bewust, leef hier en nu

De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt, Stilte, De wereld is mijn thuis en De kracht van het nu, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Deze boeken zijn dan ook aantrekkelijk gestyled, met moderne frisse tekeningen en mooie kleuren. En dat alles in een zeer handzaam formaat. In je tas! dit boekje en lees het maar overal waar je gaat en staat. Want ondanks het feit dat “stilstaan en verwonderd om je heen kijken” het grote advies is in  De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt, komt het er in de praktijk op neer dat wij hier allen zelden de tijd voor nemen. We moeten rennen, vliegen, haasten, vallen, opstaan en weer doorgaan…..

Haemin Sunim, de twitterende monnik

Auteur en Zen-boeddhist Haemin Sunim is de schrijver van het boekje met de Nederlandse titel De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt. Haemin Sunim is geboren op 12 december 1973 en woont in Zuid-Korea. Het is een kleine man met een vriendelijk en ontspannen gezicht. Geheel op zijn gemak en zonder enige vorm van stress vult deze twitterende monnik zijn dagen met het geven van les over veel verschillende levensvragen.

Een bevrijd leven

Zen-boeddhisme legt de nadruk op concentratie, meditatie en aandacht. Het doel is om inzicht te verkrijgen in de ware aard zonder de ik/jij waar te nemen. Zen betekent alle aandacht geven zonder enig onderscheid te maken. Wil je meer lezen over boeddhisme, kijk dan eens op de pagina van Wessel Zweers @ Laterna Media

Tweets

Wat begon als ondersteuning voor de jongeren en volwassenen die bij hem in therapie waren, is nu uitgegroeid tot een account met meer dan een miljoen volgers.  Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt is voor een groot deel afgeleid van de tweets die Haemin Sun in de afgelopen jaren heeft verstuurd. Chi-Young Kim  is de vertaler en de illustraties zijn van Youngcheol Lee.

Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

Een aanrader wat mij (Marga) betreft, maar met een kanttekening. Af en toe eens even een stapje terug nemen, rustig worden en jezelf verliezen in een mooi boek, is erg verstandig voor de nodige balans in je (altijd drukke) leven. Het boekje ademt wijsheden uit en na iedere pagina denk je: “zie je nu wel, zo moet het inderdaad!” En inderdaad, dat heb ik mijzelf duizend keer bedacht toen ik dit 274 pagina’s tellende boekje las. Want hoe interessant zijn nu eigenlijk al deze wijsheden?

Als je iets probeert te begrijpen is het vaak het effectiefst als je je vooroordelen opzij zet en het rustig observeert, zodat het onderwerp van je onderzoek onthult wat er te begrijpen is.

Tja, dit soort zinnen dus. Niet alleen een minder fraaie vertaling maar ook een taalgebruik waardoor ik mijzelf een kleuter voel. Allemaal prachtige uitspraken, stellingen en aannames. Maar heb ik die niet al vele malen eerder gelezen? In de jaren tachtig in de boeken van Bhagwan Shree Rajneesh, even later in de Celestijnse belofte, tien jaar geleden in De nieuwe Aarde van Eckhart Tolle en in vele, vele wijze boeken van wijze goeroes in de laatste decennia‘s van onze moderne tijd.
We snakken allemaal naar rust in ons hoofd of het “blauwe licht” waar Elizabeth Gilbert op zoek naar is in haar wereldwijde bestseller Eat, love and pray, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

Koop dit blauwe boekje gerust, geniet en lees, maar verwacht er geen “life-changing” inzichten van.

The things you can see only when you slow down

Voor deze recensie ben ik (Jacomien) aan de slag gegaan met de blauwe hardcover Engelstalige versie waarvan al meer dan drie miljoen exemplaren zijn verkocht. Het boekje is mooi vormgegeven en aantrekkelijk om te zien. Een echt ‘hebbeding’, en dan weet je als lezer precies wat ik bedoel. Een stevig (dik) boekje in een klein formaat.  De tekstkleur is zwart, de titels zijn blauw en de afbeeldingen zijn in kleur.

Do you want to be happy,
or do you want tot appear happy?
Never mind what the world tells you
to do to be happy.
Be truthful to yourself and discover
what you really want.

Kalm blijven in een drukke wereld

Er zijn heel veel mensen die moeite hebben met het tempo van onze huidige tijd. Sociale media, het steeds beschikbaar moeten/willen zijn en het meedoen met alle mogelijke trends zorgt voor een belasting die veel mensen maar moeilijk kunnen hanteren. Komt er een probleem bij, dan kan de spanning oplopen en soms zelfs teveel worden.

Wil jij het wat rustiger aan doen en veel meer in het ‘nu’ leven, dan is dit boekje een leuk cadeautje voor jezelf. Stop het boekje in je tas of leg het op het nachtkastje naast je bed. Lees het niet te snel, maar combineer een klein stukje tekst met het bekijken van de bijpassende afbeelding. Laat de tekst even ‘bezinken’ en vraag jezelf af of het mogelijk is om dit in je eigen leven toe te passen.