De toekomst is eindeloos

Een open blik op digitalisering, dat is wat veel volwassenen wel kunnen gebruiken. Misschien vooral de generaties die opgegroeid zijn zonder mobiel, gameconsole of internet; maar eigenlijk kan iedereen wel wat leren van ‘De toekomst is eindeloos’. Zelf verwachtte ik een blik op de toekomst, waardoor ik tijdens het lezen onterecht heb gewacht op iets wat niet kwam. Zodra ik mijn verwachting bijstelde en uiteindelijk losliet, bleek ik veel te kunnen leren van dit boek.

In dat bos lopen wolven, beren en vossen plechtig
op hun achterpoten door de verlaten straten
en duwen hun neus in de muren van de gebouwen,
waarna ze zwijmelend hun weg verderzetten.
Wij liggen in lange rijen achter de donkere ramen
van de gebouwen, onze hersenen verbonden met de schermen
waarop wij door de straten lopen als wolf, beer, vos.
Peter Verhelst

Digitalisering

Iedereen heeft het erover, leerlingen op de basis- en middelbare school mogen hem binnenkort niet meer meenemen naar school maar lopen er buiten continue naar te kijken. Mensen zijn zowat vergroeid met hun telefoon. Wat vinden we daarvan en wat zegt de wetenschap hierover? ‘De toekomst is eindeloos’ geeft je een open en eerlijk beeld van deze gewoonte. De wereld is nu eenmaal digitaal, maar wat doet het met onze hersens en moeten we dat wel veranderen? De antwoorden op deze vragen verbaasden me en stelden me ook wel gerust. Misschien is het allemaal niet zo negatief als we wel eens willen denken.

Natuur

Roland van der Vorst maakt veel vergelijkingen met de natuur. Een week in de bossen van Noorwegen zonder technologie, vormt voor hem het startpunt van een filosofische zoektocht naar de gevolgen van digitalisering. De auteur biedt met ‘de toekomst is eindeloos’ een radicaal nieuw en uiteindelijk hoopvol perspectief op het leven in het digitale tijdperk. Roland van der Vorst staat bekend om zijn veelgelezen columns over technologie en heeft eerder succesvolle boeken geschreven.

Niet voor iedereen

Hoewel ik denk dat iedereen wel een open blik op digitalisering kan gebruiken, is dit boek niet voor iedereen prettig te lezen. Roland van der Vorst is een goede schrijver met een rijk vocabulaire, waar hij uiteraard graag gebruik van maakt. Dit maakt ‘de toekomst is eindeloos’ niet geschikt voor iedere lezer.

Het helpt als je enigszins geïnteresseerd bent in de psyche en (digitale) gewoontes van de mens. De auteur maakt goed gebruik van alledaagse ervaringen om nieuwe onderwerpen aan te snijden, wat ‘de toekomst is eindeloos’ een prettige sfeer geeft.