De regering Tuinman

‘De regering Tuinman’ is de derde roman van de Belgische schrijver Guido Devos en origineel qua onderwerp en structuur. Guido Devos gaf dit boek in 2022 uit onder eigen beheer.

Guido Devos

Guido Devos‘ website heeft het logo ”Vosje vlamt er lekker op los”. Je ziet hier meteen dat Guido meer is dan alleen schrijver. Hij is tevens een artiest, liedjesschrijver en video-maker. Onder de categorie: De literaire vos, klik je door naar zijn website over literatuur, met de originele naam: “In het hol van  (Guido) Devos”.

Wie schrijft die blijft

Guido Devos heeft naast zijn romans ook een eigen tijdschrift ‘De vos’. In dit magazine staat van alles dat met literatuur te maken heeft. Ik mocht een paar nummers ontvangen en was aangenaam verrast over de inhoud. Recensies over andere romans, korte verhalen, gedichten, anekdotes en nog veel meer. Een mooi uitgegeven blad met veel inhoud dat prettig om te lezen is.

De regering Tuinman

Dit boek is zoals gezegd vrij uniek qua opzet. Het bevat namelijk het concept van ‘zappen’. Sommige, of veel, mensen vinden het heerlijk om te zappen voor de televisie en vliegen van het een naar het andere kanaal of zender. Van reclames, naar documentaire, naar series, speelfilms, spelprogramma’s, talkshows en dat alles in een rap tempo. Of mobieltje erbij en scrollen & swipen maar… De snelheid waarmee je hersens dit verwerken is vaak ongelooflijk, hoewel de één het prachtig vind en de ander er tureluur van wordt.

Chaos!?

Als je echter een boek leest, wil je graag meteen de verhaallijnen begrijpen en zijn de eerste pagina’s belangrijk om te kijken of het boek je pakt. Op een chaotisch boek zit niemand te wachten. Maar toch is het vreemd dat we wel al kijkend kunnen zappen, maar lezend dit vaak niet waarderen. ‘De regering Tuinman’ is een uitdaging voor diegene die dit toch eens willen proberen.

De regering Tuinman

In een structuur als zappen van de ene zender naar de andere, is dan ook dit verhaal opgebouwd. Het schetst begin jaren negentig van de vorige eeuw waarin er grote maatschappelijke onrust in België was. De schrijfster Christine De Prins is één van de hoofdrollen in deze roman. Zij neemt een radicale beslissing om de Eerste Minister Tuinman te stoppen met zijn plannen die naar nationalisme neigen. Hoe zij dit aanpakt en wat de gevolgen zijn wordt de lezer duidelijk wanneer je goed oplet.

Tegelijkertijd lezen we via de andere zenders, waar we heen en weer naar ‘zappen’, hele andere verhalen, interviews, mededelingen, nieuwsberichten en theaterstukken. Al deze verhalen staan wel in verband met elkaar en schetsen de maatschappelijke ontwikkelingen en de context van de gebeurtenissen. Alles wat verteld wordt heeft een functie en staat dus in verband met elkaar.

Een aanrader voor wie durft en zichzelf wil testen, is dit boek uniek in zijn soort. En lees dan meteen ook even een paar van Guido’s literaire tijdschriften, want deze zijn zeker de moeite waard!