Chanel The Vocabulary of Style

Chanel: The Vocabulary of Style is geschreven door Jérome Gautier, is niet zomaar een boek; het is een meesterwerk van elegantie, klasse, en visueel genot.

Koffietafelboek

Vanaf het moment dat je dit boek opent, word je ondergedompeld in de tijdloze wereld van Chanel. De cover, met een rebelse model gehuld in een lederen Chanel jack, is een verleidelijke voorbode van de schat aan prachtige foto’s en verhalen die binnenin wachten. Het boek is groots en zwaar, zoals een koffietafelboek hoort te zijn, maar het overstijgt alle verwachtingen als het gaat om de inhoud.

The total look

Een van de meest opvallende hoofdstukken van dit boek is “The Total Look.” Hierin wordt de legendarische stijl van Chanel tot in het kleinste detail ontrafeld. Gautier neemt ons mee op een betoverende reis door de evolutie van Chanel’s ontwerpen, van haar iconische little black dress tot haar revolutionaire gebruik van jersey stoffen. Het is een viering van Coco Chanel’s vermogen om eenvoud te verheffen tot de hoogste vorm van elegantie.

Coco Chanel herself

Maar dit boek is veel meer dan alleen een verzameling mooie foto’s en stijlvolle ontwerpen. Het vertelt het verhaal van Coco Chanel zelf, haar creatieve proces, haar visie op mode, en haar invloed op de wereld van couture. Het biedt inzicht in de vrouw achter het merk, en de moed en vastberadenheid die haar hebben geholpen om een legende te worden.

Om verwarring te voorkomen: er staan twee prijzen bij dit boek met twee verschillende covers. De één is 50 een re-print uit 2019, de andere is de originele uitgave en duurder. Los van de cover is er, mijn inziens, geen verschil in de inhoud van de boeken.

Glossy foto’s

Wat dit boek echt onderscheidt, is de zorgvuldig samengestelde selectie van glossy foto’s. Elk beeld straalt de tijdloze elegantie uit die synoniem is geworden met Chanel. Sommige foto’s zul je herkennen, deze zijn inmiddels legendarisch. Anderen zijn wellicht nieuw voor de lezer, of beter gezegd: kijker? Genieter?

Chanel: The Vocabulary of Style

Het is niet zomaar een boek; het is een kunstwerk op zich. Het is een eerbetoon aan de erfenis van Coco Chanel en een viering van de tijdloze schoonheid van haar creaties. Dit boek verdient een ereplaats in de collectie van elke liefhebber van mode, schoonheid en elegantie. Het is een ode aan de chique en tijdloze stijl die Chanel heeft gedefinieerd en die nog steeds de modewereld blijft inspireren.

Alles over zelfmaakmode ‘Chanel-Style’ vind je op mijn website: