‘Balenciaga’ voor vintage-mode liefhebbers

‘Balenciaga’ van Lesley Miller voor vintage-mode liefhebbers. Dit boek is nieuw in mijn verzameling Mode-boeken en het overtrof mijn verwachtingen in elk opzicht. Het gaat over Balenciaga’s bescheiden begin, zijn succesverhaal, ontwerpproces, de leveranciers waarmee hij werkte en zijn beroemde klanten. Het bevat bovendien veel geweldige foto’s die zijn stijl dik onderstrepen.

Respect voor vrouwen

Balenciaga was een echte heer die nooit veel over zijn privéleven onthulde. Het boek vertelt wel over zijn kleermakersachtergrond die begon bij zijn moeder toen het gezin in Spanje woonde. Door de invloed van zijn moeder had Balenciaga een groot respect voor vrouwen. Hij begreep hij de lijnen, kleuren en ontwerpen die de vrouwelijke figuur flatteren. Hij hield absoluut niet van korsetten en sluitingen van Dior-kledingstukken. Comfortabel én stijlvol was zijn visie! Het boek leidt ons door zijn professionele reis van San Sebastian naar Parijs. De historische en politieke context van deze periode worden prachtig belicht! Zowel in Spanje als in Frankrijk.

Balenciaga’s stijl

Waar dit boek echt in uitblinkt, is de beschrijving van Balenciaga’s stijl, zijn inspiratiebronnen en Spaanse invloeden. In het hele boek staan ​​talloze afbeeldingen. Deze laten zien hoe de stijl van de ontwerper zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld. Toch bleef hij trouw aan zijn onberispelijke constructie met technische precisie. Balenciaga was een van die zeldzame modeontwerpers die elk kledingstuk van begin tot eind konden maken. Hij beschouwde zichzelf als een ontwerper én kleermaker en zijn stukken werden geconstrueerd op basis van zijn gedegen kleermakersopleiding. Hij was ongelooflijk nauwgezet in zijn ontwerpen en besteedde veel aandacht aan detail. Als de lijnen hem niet bevielen, trok hij het kledingstuk uit elkaar en begon opnieuw.

Kleermaker én zakenman

Dat Balenciaga ook een gewiekst zakenman bleek uit het feit dat hij stoffen kocht op basis van de beste prijs in plaats van loyaliteit. Hij had een geweldige lijst van de beste Europese leveranciers, waaronder Abraham, Agnona, Dormeuil, Chanel, Velours de Lyon en vele anderen. Wat een geluk was het dat hij zijn bedrijf te kon openen in Parijs. Hij kreeg daar toegang tot het beste textiel, knopen en passementen en dáár waar de beste borduurkunstenaars, zoals Maison Lesage, beschikbaar waren. Hij hield nauwkeurige uitgavenlijsten bij die laten zien hoe het modehuis in de loop der jaren groeide.

Ik keek ernaar uit om er achter te komen hoe hij zijn stoffen ontwierp en aanschafte, zijn creatieve proces, en ook prijs-, reclame- en publiciteitsstrategieën waarmee hij in die tijd concurreerde met andere modehuizen. De luxe modemarkt is erg moeilijk te betreden en hij was een van de ontwerpers die deze markt kon domineren en andere ontluikende ontwerpers kon beïnvloeden, van wie sommigen zelfs bij hem in de leer gingen. Ik denk aan Hubert de Givenchy, André Courrèges, Emanuel Ungaro.

Ik zal niet te veel details te onthullen, maar het erbij laten dat dit boek erg interessant is met veel details en citaten.  Als je van vintage mode houdt, zul je dit boek geweldig vinden!

Gastrecensie door:  Elena Tran, Baudekin Studio