Change-serie

Onder de serienaam ‘Change’ maakt uitgeverij Eenvoudig Communiceren boeken voor idealisten en mensen die veranderingen willen in de wereld. Voor iedereen die een betere, leefbare wereld voor zich ziet. En dan ook nog eens leesbaar voor iedereen die niet zo makkelijk leest.

In de serie Change zijn 4 boeken uitgebracht, die ik allemaal kort wil bespreken in deze blog over verandering.

Migratie

Wist jij dat Albert Einstein een migrant was, dat mensen migreren om verschillende redenen en dat er ook mensen bewust stateloos zijn? In ‘Migratie’ lees je in korte, eenvoudige en persoonlijke verhalen alles over dit belangrijke onderwerp. Zo lees je waarom er mensen zijn die hun paspoort teruggeven aan hun regering. Of waarom migranten zo belangrijk kunnen zijn voor de economie van een land. Alles op een positieve manier opgeschreven. Wat ik vooral leuk vind zijn de foto’s en de persoonlijke verhaaltjes tussendoor. Dit maakt het onderwerp nog leuker en makkelijker om te begrijpen.

Klimaatverandering

Wat is er tegenwoordig actueler dan ‘Klimaatverandering’? Maar weet jij eigenlijk wat we precies bedoelen met klimaatverandering en het broeikaseffect? In dit boekje wordt het allemaal duidelijk uitgelegd met tekst en illustraties. Ook zit in dit boek een duidelijke call to action: Iedereen kan iets doen. Fijn van de boekjes in de Change serie is dat ze niet proberen een mening op te dringen. De informatie in deze boeken is objectief, ze laten zowel de voor- als tegenstanders aan het woord. Zo krijg je zelf de mogelijkheid om je mening te vormen.

Extra interessant in ‘Klimaatverandering’: de persoonlijke stukjes tekst over klimaatactivisten, en jawel, met foto’s!

Kolonialisme

Soms heb ik de eer om voor social media een paar filmpjes op te nemen voor uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Hierin vertel ik dan iets over de boeken en lees een stukje eruit voor. Ik heb dan ook erg hard moeten lachen toen ik over dit boek wilde vertellen. Ik bleef namelijk maar struikelen over het woord Kolonialisme. En toch is dit boek eenvoudig geschreven! Ons koloniaal verleden is nog niet altijd gemakkelijk te begrijpen. Daarom vind ik het belangrijk dat er nu over te lezen is, op een laagdrempelige manier. Zo lees je over de eerste kolonisten en over de slavernij.

Vrouwenrechten

Wat ik nog niet verteld heb, is dat de boekjes uit de Change serie er heel mooi en modern uitzien. Elk onderwerp heeft zijn eigen logo op de voorkant en de kleuren van alle vier de boekjes passen heel mooi bij elkaar in je boekenkast.

Het vierde boekje uit deze serie gaat over vrouwenrechten. Wist jij dat 10.000 jaar geleden de vrouwen in een groot deel van de wereld veel aanzien hadden? Maar wat is er dan veranderd? Waarom hebben vrouwen zo hard moeten vechten voor hun rechten? Dat en veel meer informatie lees je in dit boekje. Natuurlijk maak je kennis met sterke vrouwen van nu. Ook kom je achter verrassende weetjes. Zo blijkt dat de Vikingvrouwen vroeger heel machtig waren! Dat is nog eens leuke informatie.