Interview Jelle Splinter

Een paar maanden geleden las Selina Jansen ‘De vlucht van de Zwaluw’ van auteur Jelle Splinter, voor Boekrecensiesblog en schreef een recensie. En dan nu het interview!

Waarom heb je ervoor gekozen om een totaalpakket aan te bieden bij je boek? (Boek, spotify playlist, instagram)

Uiteraard wil ik graag dat mijn boek wordt gekocht en mijn verhaal wordt gelezen. Maar nog meer wil ik dat het verhaal door de lezer wordt beleefd. Dat het verhaal meer brengt dat alleen maar “een leuk verhaal”. Mijn boek kan wellicht gelezen worden als een vermakelijk, stereotype verhaal van een man in zijn midlife, maar ik wil graag dat de diepere onderlagen in het verhaal worden gelezen en gevoeld, dat het aan het denken zet. Voor ieder op een eigen wijze. Dat de symbolische waarde van de thematieken en van mijn woorden worden gevoeld.

Ik vind dat mijn boek het verdient om aandacht te krijgen en dat het blijft hangen. Dat mensen het als een “cadeau” aan zichzelf ervaren om het boek aan te schaffen en te lezen. Ik wil het als een totaalpakket/totaalbeleving aanbieden om de koper van mijn boek de beleving te geven dat er tijd, aandacht en liefde aan is besteed.

Dit heb ik willen doen met het ontwerp van het boek – het boek voelt zelfs zacht aan – en dus ook met de communicatie via sociale media, het bundelen van de muziek in een speciale Spotify-playlist enzovoorts. De muziek en ook bijvoorbeeld de beelden via sociale media dragen bij aan de totaalbeleving van het boek en dat het een boek is dat meerdere zintuigelijke indrukken achterlaat.

Voor wie het boek nog niet gelezen heeft, welke boodschap wil je meegeven met ‘de vlucht van de zwaluw?

In mijn nawoord schrijf ik:

Als ik een hoofdthema van De vlucht van de zwaluw moet noemen, dan kies ik voor ‘verlangen’. Verlangen hoort voor mij bij het hart, bij voelen. Verlangen vanuit je hoofd is iets anders, dat is geen zuiver verlangen wat mij betreft en dus niet wat ik hier wil belichten. Ik pleit voor het verlangen dat brandt in je hart, je zielsverlangen. Maar niet alleen dat. Essentieel is dat je iets met dat verlangen doet. Train jezelf om het te horen, luister ernaar, vertrouw erop en handel ernaar. Als je ‘verlangen’ tekortdoet, het negeert, dan gaat het zeuren, net zo lang tot het de aandacht krijgt die het verdient.’

Ik wil graag meegeven dat mensen wat vaker stil zouden mogen staan bij hun eigen verlangen(s). Probeer eens te ontdekken of er ergens iets verborgen zit. Of er iets ligt te smeulen. Als je dan in beeld hebt wat dit verlangen zou kunnen zijn, raad ik aan om “de sprong” met dat verlangen te wagen. Laat verlangen niet slechts een moral victory van het hart zijn, maar laat het vol meedelen in “de winst”. Voelt misschien spannend en onwennig, maar als je weet om welk verlangen het gaat: doe het dan! Of begin in ieder geval met de sprong voor te bereiden.

Conflict is een begrip waar ik veel en graag mee werk. Voor mij ontstaat en groeit alles in het aardse leven uit conflict. Er komt dus ook veel “conflict” in het boek voorbij. Niet per se letterlijk als in ruzie of narigheid tussen mensen, maar meer innerlijk conflict. Omdat alles conflict is, weet ik dat innerlijk conflict bij iedereen aanwezig is. Niet altijd in een constante mate, maar het is er. Alleen al omdat het heel waardevol is dat het er is. Ook weet ik dat veel mensen dit niet willen weten of willen aankijken. Dat is jammer, want in mijn overtuiging ontstaat groei en vooruitgang uit conflict.

Dus misschien is het grotere, overkoepelende thema wel ‘conflict’. Verlangen is een resultaat van een conflict dat niet/onvoldoende voor groei en de juiste balans heeft gezorgd en iets dat – als het goed is – een toekomstig conflict verdient om tot bloei te kunnen komen.

Je hebt lang gedaan over het schrijven van deze roman. Hoe is het je gelukt om na een periode zonder te schrijven weer helemaal in het verhaal te komen?

Het verhaal is inderdaad over een relatief lange periode ontstaan uit een document waarin ik korte aantekeningen maakte en korte stukjes schreef. Eigenlijk meer als aantekeningen in een notitieboekje. Uit al die hersenspinsels en ontwikkelingen in mijn leven is beetje bij beetje het verhaal gegroeid. Dus er is nooit een periode van niet schrijven geweest. Het maken van aantekeningen is altijd doorgegaan en gaat ook nu door. Het creatieproces (in brede zin) vind ik geweldig.

Kunnen we nog meer boeken van jou verwachten?

Ik zal zeker blijven creëren. Het schrijven en het schrijfproces hoort daarbij en is essentieel om mijn gedachten en gevoelens rust en richting te geven. Ik weet nog niet of het volgende boek weer een roman zal zijn of meer een non-fictie-boek. Ik ben daar momenteel wel op aan het broeden, maar nu verdient ‘De vlucht van de zwaluw’ vooral alle aandacht. Het boek verdient het om door veel mensen gelezen te worden.

Wat zou je de lezers van Boekrecensies Blog nog willen meegeven?

Ik merk dat de kracht van bepaalde partijen in de boekenwereld erg groot is. Bepaalde titels en schrijvers vinden eenvoudig de weg naar de boekhandel en de media. En dus ook de weg naar de lezers. Voor debutanten of kleinere uitgevers is het lastig(er) om de aandacht te krijgen die het naar mijn mening vaak wel verdient. Mijn advies zou zijn: koop en lees regelmatig boeken die minder worden gepushed. Je zorgt er dan voor dat je zelf verborgen schatten ontdekt, die anders op de achtergrond blijven, maar je zorgt er ook voor dat je de kleinere schrijvers steunt om te blijven creëren. Variatie en andere geluiden (op alle vlakken) zijn naar mijn mening essentieel voor groei. Laat alles er zijn. Laat meningen indien nodig botsen (conflict), want daaruit komen we verder. Als we allemaal dezelfde, standaard verhalen lezen en steunen, zal dat uiteindelijk niet dienend zijn. Dus ook voor ondernemers in de boekenbranche de roep om vaker onbekende namen en titels in de spotlight te zetten en in te kopen. Ook DE VLUCHT VAN DE ZWALUW is denk ik een tijdloos verhaal, maar dat juist in de huidige tijd voor velen herkenbaarheid en richting kan geven. Ik heb zelfs al van een aantal lezers als reactie gekregen dat ze het boek ‘de alchemist voor moderne mensen’ vinden. Dat zijn grote woorden, niet van mij afkomstig, maar die ik uiteraard graag in ontvangst neem en anderen toch tot kopen en lezen zou moeten aanzetten 😉