Zomerlezen: magie

Wie houdt er niet van een vleugje magie in een boek? Waarschijnlijk een heleboel mensen, maar laat ik het maar bekennen: ik (Astrid) behoor niet tot die lezersgroep. Het thema van deze derde week van Zomerlezen past dus helemaal bij mij. En tot mijn grote verbazing mag ik hiermee ook het meest geweldige magische boek toevoegen aan Boekrecensiesblog. Heb je al een idee over welk boek ik het heb?

Zomerlezen magie

Harry Potter

Dat had je vast geraden toch, dat ik de Harry Potter-boeken bedoelde? Ik was niet heel snel met het omarmen van Harry Potter – boek 1 tot en met 4 waren al uit op het moment dat ik de tovenaarsleerling ontdekte. Eenmaal begonnen in boek 1, ben ik niet meer gestopt tot ik alle boeken gelezen had. En toen begon het jaarlijkse ritueel van wachten op het volgende deel, dat ik altijd in een weekend verslond. Ieder jaar zorgde ik dat het weekend nadat het nieuwe deel van Harry Potter uitkwam vrij had, zodat ik het boek in een ruk kon lezen. Wat eigenlijk niet heel slim was, want daarna moest ik weer een jaar wachten. Ik huilde bij het overlijden van favoriete personages en al helemaal toen het laatste deel uit was. Gelukkig kwamen er nog films. Die ik vrijwel ieder jaar opnieuw kijk… Onlangs werd ik heel blij toen ik de prachtige uitgaven ontdekte van Minalima, met prachtige 3D-elementen. Ook geweldig om met jonge lezers door te bladeren!

Wat mijn favoriete deel is? Ik vind het lastig. Misschien wel De orde van de phoenix. Of toch De gevangene van Azkaban? Kun jij wel kiezen?

Het boek der deuren

Wat als je magie combineert met boeken? Dan krijg je Het boek der deuren van Gareth Brown. Dit is echt een prachtig boek; met als elementen een boekwinkel, magische boeken en tijdreizen. Ik heb echt genoten van dit verhaal en beloof op een later moment nog te komen met een uitgebreidere recensie. Het deed me ergens denken aan Het onzichtbare leven van Addie LaRue – ook een magische tip trouwens.

De Mayfair-heksen

Ook van Anne Rice staat er nog niet op Boekrecensiesblog. Niet zo gek misschien, want haar bekendste werken, Interview met de vampier en De vampier Lestat, zijn al best oud. Rice schreef ook een geweldige serie over de Mayfair-heksen, met als eerste deel Heksenuur. Een behoorlijke pil! Het vertelt de familiegeschiedenis van de familie Mayfair, waar magie door het bloed stroomt. Ook als je niet per se gek bent op verhalen met magie is dit een aanrader – je leert ontzettend veel over de geschiedenis van de Verenigde Staten. Er zijn ook nog een deel 2 en 3 – Heksenkind en Heksenmeester – maar die halen naar mijn idee niet het niveau van het eerste boek. En: dat is ook een rond verhaal, dus je hoeft niet verder te lezen als je daar geen zin in hebt. Altijd fijn!

Allerzielen

Nou vooruit, de laatste serie dan – ook weer over heksen. Maar ook over vampiers en weerwolven. Heerlijk als dat allemaal samenkomt! Het gaat om de Allerzielen-serie van Deborah Harkness. Boek een is verreweg mijn favoriet. In dit deel komt hoofdpersoon Diana Bishop erachter dat ze afstamt van een geslacht van heksen. Haar magie komt langzaam maar zeker naar boven borrelen en blijkt enorm krachtig. Langzaam maar zeker ontdekt ze haar krachten en ontdekt ze ook dat er veel meer wezens op aarde zijn dan alleen mensen.

Er is ook een prachtige driedelige televisieserie van gemaakt overigens.

Zomerlezen 2024 – alle deelnemers

Niet alleen bij ons vind je deze zomer leestips – dit zijn alle bloggers die meedoen aan zomerlezen 2024: