Ola en de dingen – Coco Schrijber

Een kind op de vlucht in een schemerwereld die het midden houdt tussen fantasie en werkelijkheid

Het boek Ola en de dingen is een roman over een jong meisje dat op de vlucht slaat als ze merkt dat haar thuis, haar thuis niet meer is. Een rugtas met wat kleding, haar tijgermasker, een klein beetje geld en de filmcamera van haar vader, meer denkt Ola niet nodig te hebben als ze door de voordeur naar buiten stapt op weg naar een andere wereld.

Over Ola

Ola is een kind, maar ze denkt als een volwassene. De geestelijke bagage die ze met zich meedraagt is veel te zwaar en daarom vlucht ze steeds weg in een wereld die alleen van haar is. Ola is dromerig en afwezig, maar ook heel slim en bijdehand. Kennis en ervaringen uit het verleden worden moeiteloos gecombineerd met waanbeelden en de stem van haar vader die in een tentje in haar hoofd woont.

Overleven

Tijdens haar vlucht komt Ola in de stad, reist ze met de metro en slaapt ze in het park. Korte tijd is ze bevriend met Chidi die uit Liberia komt en in een omgevallen scheepscontainer woont. Ze kunnen het goed met elkaar vinden, maar toch lukt het niet om een vriendschap op te bouwen. Ola slaapt een nachtje in een studentenhuis, reist een stukje mee met een vrachtwagenchauffeur en gaat vervolgens alleen op onderzoek uit in een groot donker bos.

‘Wie gefilmd is bestaat voor altijd, Ola’

Angstaanjagend

Fantasie en werkelijkheid struikelen over elkaar heen als Ola een stroper tegenkomt. Het is een in zichzelf gekeerde man die de rust van het bos nodig heeft om zijn geestelijke demonen te bestrijden. Ola heeft daar echter geen boodschap aan, ze gaat op onderzoek uit, praat met haar vader, bekijkt filmpjes van wat eens haar thuis was en kletst de stroper de oren van het hoofd.

Bijzonder boek

Ola en de dingen geschreven door Coco Schrijber heb ik in twee avonden uitgelezen. Zittend onder de warme dekens in mijn bed met het boek op schoot kostte het mij geen enkel moeite om me in te leven in de wereld van Ola. Ik voelde de liefde voor haar moeder en broertje, begreep de haat-liefde verhouding met haar vader en kreeg plaatsvervangend spierpijn na haar nachtje op de harde bodem van een reuzenananas. Ik huiverde bij de beschrijvingen van de koude vochtige lucht in het bos, werd misselijk van de levenservaringen van de stroper en was geschokt na het lezen van de laatste bladzijde’.

‘Iedereen doet waar hij goed in is’

Geen kinderboek

De omslag van dit boek is samengesteld door Brigitte Slangen en Christoffer Relander met een foto van Jeroen Berkvens, en doet in de eerste blik aandoenlijk aan. De grote ogen van Ola die zwijgend naar de lezer kijken vanuit het grote donkere bos. Ze is onderdeel van het bos, onbereikbaar en op veilige afstand. Hoewel het kaft goed past bij de inhoud van het boek zou toch de indruk kunnen bestaan dat het hier gaat om een kinderboek. Dat is zeker niet het geval!

Over de auteur van dit boek

Coco Schrijber is de auteur van dit hartverscheurende verhaal waarvan de filmrechten inmiddels zijn verkocht. In 2015 debuteerde ze met de roman De luchtvegers. Naast schrijver is Coco ook filmmaker. Voor haar documentaire Bloody Mondays & Strawberry Pies ontving ze een Gouden Kalf en drie jaar geleden ging haar film How to meet a mermaid in Première op de IDFA.