Het vrouwenhart – Janneke Wittekoek

Maak eens een vuist, kijk ernaar, en besef dan dat je hart ongeveer dezelfde afmetingen heeft en toch in staat is om per minuut 5 liter bloed door je lichaam te pompen. Dit boek heet Het vrouwenhart, en dat is niet voor niets.

Mannenhart – versus – vrouwenhart

Er sterven meer vrouwen dan mannen aan de gevolgen van een hartinfarct. Sterker nog, hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Dit gegeven is wel even schrikken want denk je aan een hartinfarct, dan zie je een man voor je die naar zijn borst grijpt en neervalt. Daar staat tegenover dat een hartinfarct bij een vrouw vaak niet eens wordt herkend. Hoe dat komt en hoe we dat kunnen voorkomen is te lezen in het boek Het Vrouwenhart dat is geschreven door Cardioloog Dr. Janneke Wittekoek.

Voorkomen is beter dan genezen

Noem het een cliché of een open deur. We weten het immers allemaal. Je kunt hartproblemen maar beter voorkomen. Maar waar let je dan op? Wat moet je als vrouw weten over het vrouwenhart en hoe herken je de eerste (soms vage) signalen?

Speciaal voor vrouwen

Het boek Het vrouwenhart is speciaal geschreven voor vrouwen. Als vrouw van net boven de vijftig jaar, met de daarbij behorende hormoonschommelingen dankzij de overgang, val ik absoluut in de doelgroep. Vooropgesteld, ik heb geen hartproblemen. Althans dat dacht ik niet. Nu ik het boek heb gelezen valt het me op dat bijna alle symptomen die bij hartproblemen zouden kunnen passen ook op mij van toepassing zijn. Daar had ik tot voor kort wel een verklaring voor, en zoals Dr. Janneke Wittekoek beschrijft, heb ik dat misschien wel gebagatelliseerd. 

In het kort neem ik de symptomen op bladzijde 22 en 23 even onder de loep.

In het afgelopen half jaar kreeg ik te maken met stress, veroorzaakt door een externe factor waar ik geen grip op heb. Als gevolg daarvan slaap ik minder goed, voel ik me wat vaker vermoeid, heb ik minder zin in eten en soms last van mijn maag. Door de spanning spelen mijn nekspieren op en dat trekt door naar mijn kaken. Natuurlijk heb ik ook rugklachten, maar als het te erg wordt ga ik naar de fysiotherapeut. Kortademig ben ik niet bij normale inspanning en hartkloppingen horen toch gewoon bij de overgang? 

Een heel lijstje met symptomen, vage en minder vage klachten die ergens op kunnen wijzen. Toch maak ik geen afspraak met de huisarts. Wat zou die man tegen me moeten zeggen? ‘U maakt zich een beetje te druk?’

Natuurlijk is dit precies de reden dat Dr. Janneke Wittekoek dit boek heeft geschreven. Wij vrouwen moeten (net als de mannen) ook op onze hart-gezondheid letten. Het hart is immers de motor van ons lichaam.

In Het vrouwenhart draait het om preventie

  • In het boek Het vrouwenhart vind je algemene informatie over de gevolgde studie van Dr. Janneke Wittekoek en haar drijfveer om dit boek te schrijven. Met behulp van een aantal praktijkvoorbeelden en duidelijk in het rood geaccentueerde schema’s legt ze uit wat de aandachtspunten en risicofactoren zijn en wat we kunnen doen om ons vrouwenhart sterker te maken. 
  • In het werkboek Het vrouwenhart staan naast een flink aantal interessante interviews, meer informatie over de werking van het hart en specifieke hartproblemen, beweegtips en een 10-minuten work-out. Tevens wordt er dieper ingegaan op het effect van voeding en supplementen.

Interessante TIPS:

  • Pure chocolade, het mag. Onderzoek wijst zelfs uit dat het nog meer antioxidanten bevat dan blauwe bessen of groene thee. Het ontspant de bloedvaten en is gunstig voor de bloedstroom in de hersenen! Zolang je er niet te veel van eet, kan dit ondanks alle calorieën geen enkel kwaad.
  • De conditie van je gebit is belangrijk en is van invloed op je algehele gezondheid. Ga daarom regelmatig naar de tandarts om de conditie van tanden, tong en tandvlees goed te houden.

Tot slot;

Beide boeken heb ik met zeer veel interesse gelezen. De informatie in beide boeken heeft mij echter ook duidelijk gemaakt dat ik wat beter mijn best moet gaan doen om mijn hart gezond te houden. Een waarschuwing die ik waardeer en goede een reden om met mijn gezondheid aan de slag te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *