Flippo en het spel om de knikkers – Leendert Jan van Doorn

Handelsgeest, een vooruitziende blik en een flinke dosis durf en vertrouwen. Vooral dat laatste kenmerkt de persoon Hans Zandvliet.

Flippo’s

Toen de Flippo-rage op een hoogtepunt was, waren mijn kinderen in de kleuterleeftijd. Ook al waren ze nog jong, er was geen ontkomen aan. Niet aan de plastic schijfjes, maar ook niet aan de chips. Opa en oma werden gestalkt: ‘Heeft u nog chips gekocht?’ Oom en tante iets te vaak benaderd met precies dezelfde vraag. De buurvrouw van 82 jaar werd echter meewarig aangekeken. Zij at nooit chips, maar koos liever voor nootjes en zoute stengels.

Speel – en verzamelobject

De flippo’s waren bij ons thuis een gewild speel- en verzamelobject. Multomappen met speciale insteekhoezen vol met van die gekleurde harde ronde schijfjes en een koekblik voor alle dubbele en minder gewilde exemplaren. In mijn persoonlijke beleving was de rage vrij plotseling over en tot mijn grote ergenis slingerden de mappen en de blikjes daarna nog jaren in ons huis rond. Nu ik er zo over nadenk; Waar zijn die dingen eigenlijk gebleven?

Hans Zandvliet

In het boek Flippo en het spel om de knikkers maken we kennis met Hans Zandvliet. Bedenker, ontwerper en promotor van het vrolijk bedrukte schijfje dat we nu kennen als de Flippo. Daar waar mijn geheugen vooral teruggaat naar de aankoop van chips en de verzamelwoede van de kinderen, vertelt dit boek het verhaal achter de Flippo en de Topshots. Van idee naar het aantrekken van zakenpartners, de zoektocht naar geschikte fabrikanten en de enorme lijst aan eisen waar zo’n schijfje aan moet voldoen, voordat het in een zak met chips mag belanden.

Hans Zandvliet

Pog – Tazo – Kelly Cap – Flippo – Topshots

Het was Hans Zandvliet zelf die vanwege een tragisch ongeval moest afreizen naar Amerika en daar tijdens een lange wandeling (om zijn hoofd leeg te maken) in aanraking kwam met kartonnen speelschijfjes die Pogs werden genoemd. Dit schijfje staat aan de basis van het succes van de Flippo, die overigens in andere landen niet altijd zo werden genoemd. In Spanje noemde men ze Tazos en in Oostenrijk sprak men over Kelly Caps.

Van uitgever naar Flippo-koning

In dit boek komen veel bekende merken en namen voorbij. Dat vertelt iets over de wereld waarin Hans Zandvliet werkzaam was en het leven dat hij leidde. Bekend met en in de wereld van de uitgeverijen was hij vooral bezig met het vinden van manieren om producten te promoten. Zo werd het boekje Koken met rijst gekoppeld aan het merk Lassie Toverrijst, ontvingen zwangere vrouwen een boek in de zogenaamde Blije Doos en heeft hij het beeldmerk Flipje nieuw leven ingeblazen.

Koning Willem Alexander en Koningin Maxima als buren

Maar de markt veranderde en Hans Zandvliet werd eigen baas. De Tazo veroverde de wereld, het geld stroomde binnen en hij verhuisde samen met zijn gezin naar Landgoed Eikenrode in Wassenaar. Daar woonde hij in een prachtig huis met een eigen zwembad en tennisbaan. Natuurlijk genoot hij daarvan, maar toch ging het werk altijd voor. Hans liep bijna over van ideeën, begon aan een gewaagd knikkerproject en ging op zoek naar zakenpartners en geldschieters.

Wie hoog klimt kan laag vallen

Herman Brood en Henny Vrienten zongen het al in het jaar 1984; Als je wint heb je vrienden, rijen dik echte vrienden. Het levensverhaal van Hans Zandvliet maakt de ernstige ondertoon van dit lied heel erg duidelijk. Op de achterflap van dit boek staat dan ook: ‘Van multimiljonair naar de bijstand’. In het leven van Hans Zandvliet is veel gebeurd. Heel veel leuke en succesvolle dingen, maar ook persoonlijk leed, waaronder meerdere hartoperaties, een scheiding, verlies van vrienden, het moeten verhuizen naar een bovenwoning en de afhankelijkheid van een bijstandsuitkering.

“Vergeet nooit dat het gaat om het spel, niet om de knikkers. Ik ben er misschien uitgeknikkerd, maar ik ben nog niet uitgeknikkerd”

Goed boek

Auteur Leendert Jan van Doorn heeft zijn uiterste best gedaan om het verhaal van Hans Zandvliet op een goede en tevens respectvolle manier te verwoorden. En het mag gezegd, dat is absoluut gelukt!
Het is een goed boek geworden met veel interessante informatie. Een boek dat je in één ruk wilt uitlezen, maar ook een boek dat je, als het eenmaal uit is, nog flink aan het denken zet.

2 gedachten over “Flippo en het spel om de knikkers – Leendert Jan van Doorn

1. Wat een mooie en fantastisch omschreven reactie op dit boek ! Mijn oprechte waardering en complimenten voor je pakkende beoordeling ! Iedereen die het boek koopt steunt daarmee het prachtige project van mijn dochter in Tanzania .zie : http://www.dinkakids.com
    Alle kinderen verdienen daar beter onderwijs en daardoor een betere toekomst . Ik hoop dat alle ondernemende lezers en alle Flippo fans die ermee groot zijn geworden het een leerzaam maar ook leuk boek zullen vinden . Hartelijke groeten .
    Hans Zandvliet