De kinderen die het bos in gingen – Lina Bengstdotter

Een Charlie Lager – thriller

Trauma’s, eenzaamheid, onaangepast gedrag, moord, alcohol en sociale controle, het komt allemaal voor in dit verhaal dat zich afspeelt in het Zweedse plaatsje Gullspång.

Charlie Lager, ook wel Charline genoemd werkt in Stockholm als rechercheur aan een moordzaak waarbij een driejarig meisje is achtergebleven. Ze raakt er te nauw bij betrokken, bezoekt een psycholoog, slikt medicatie en drinkt met enige regelmaat teveel alcohol. Het advies van haar meerdere Challe, om een paar weken vrij te nemen legt ze onwillig naast zich neer. Een telefoontje van haar vriendin Susanne in combinatie met een toevallig gevonden artikel op het internet brengen hier echter verandering in.

Charlie besluit om naar Gullspång te gaan om haar vriendin te helpen en tegelijkertijd een onderzoek te starten naar een oude vermissingszaak, de verdwijning van het meisje Francesca. Ze wordt daarbij geholpen door journalist Johan Ro. Tijdens hun gezamenlijke zoektocht vindt ze niet alleen informatie over het vermiste meisje Francesca, maar komen er ook herinneringen uit haar eigen jeugd naar boven.

Dit boek, De kinderen die het bos ingingen, heb ik in één ruk uitgelezen. Het eerste deel, De vrouw die terug moest, heb ik echter (nog) niet gelezen. De genummerde hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Charlie en worden afgewisseld met Francesca die haar belevenissen vertelt in de ik-vorm. Auteur Lina Bengtsdotter heeft het talent om lezers meteen mee te nemen en vast te houden door het steeds maar weer onthullen van nieuwe feiten. Het verhaal is mooi opgebouwd en het plot zal iedere lezer verrassen.

Het karakter Charlie is erg goed beschreven. Haar jeugd, de herkomst van haar psychische problemen en de zucht naar drank. Ze is een tikkeltje onaangepast en dat past precies bij het genre Scandinavische thriller. Ben je een liefhebber van Scandinavische thrillers, dan is De kinderen die het bos in gingen een echte aanrader!

Auteur Lina Bengstdotter (42) is opgegroeid in Gullspång. Momenteel woont ze met haar kinderen in Stockholm waar ze naast haar schrijfwerk ook les geeft in de vakken Zweeds en psychologie.

Productspecificaties:

• Scandinavische thriller