Blackie en Casper: liefde voor katten

Twee zwerfkatten die er met je hart van doorgaan’ is de ondertitel van dit boek over de katten Blackie en Casper, geschreven door twee verschillende auteurs: Stephan Downes en Susan Finden. Eén van die auteurs, Stephan Downes, houdt helemaal niet van katten. En Auteur Susan Finden ontdekt bij toeval dat haar kat Casper wel heel bijzondere uitstapjes maakt.

Blackie laat Stephans hart smelten

Wanneer de kinderen van Stephen een nestje met twee kittens vindt, besluiten ze als gezin de katjes te houden. Eén van de kittens, Blackie, heeft vanaf het begin af aan een speciale aantrekkingskracht op Stephan. En voordat Stephan het zelf in de gaten heeft, draait zijn hele leven om deze zwarte pluizenbol.

Op een dag wordt Blackie ziek. Wat volgt is een lange zoektocht naar de genezing van Blackie. En wie vecht hier het hardst voor? Juist ja, Stephan! Zonder enige twijfel grijpt Stephan alle kansen aan om Blackie beter te maken. Zijn vastberadenheid raakt je. Ontroert je. Zelfs nu tijdens het schrijven van deze recensie krijg ik weer een brok in de keel. Wanneer het onvermijdelijke afscheid van Blackie nadert, heb je echt een doos tissues nodig.

Casper en zijn bus ritjes

In het tweede verhaal neemt auteur Susan Finden je mee in de avonturen van haar kat Casper. Overdag is hij nooit thuis. Susan vermoedt dat hij ergens de  hele dag ligt te tukken. Maar wanneer ze zelf met de bus gaat hoort ze van de chauffeur dat de kat, die aan de overkant van de weg zit, vaak met de bus mee rijdt. En laat die kat haar eigen Casper zijn.

Langzaam aan krijgt Susan steeds meer verhalen te horen over de avonturen van Casper in de bus. Dagelijks maakt Casper een rondje met lijn 3. Hij heeft een vaste zitplaats. Alle buschauffeurs en passagiers weten dat.

Ook het verhaal van Casper eindigt verdrietig. Hij verongelukt tijdens het oversteken. Weer een brok in mijn keel. De verhalen, brieven en kaartjes die eigenaresse Susan daarna krijgt van vreemden, die allemaal meeleefden met de avonturen van Casper, zijn overweldigend.

Katenvrouwtje pur sang

Zelf ben ik een echt ‘kattenvrouwtje’. Op mijn eigen site heb ik meerdere blogs geschreven over mijn liefde voor katten. Dit boek raakte mij in het bijzonder omdat ik zelf helaas op verdrietige wijze drie lieve jonge katten ben verloren. En ook al is een kat maar ‘een huisdier’, de liefde die je voor ze voelt zit diep. En daarmee ook de emotie van het verlies.

Ondanks de verdrietige afloop van deze twee bijzondere verhalen is het boek  ‘Blackie en Capser’ de moeite waard om te lezen.

De blog op OverYvonne.nl over liefde voor katten:

Sybe en Noortje